اسرار جلوگیری از پوسیدگی فرش‌های دستباف: توصیه‌های کارشناس قالیشویی

بهترین زمان برای شست‌وشوی فرش

در سال‌های اخیر با آلودگی هوا در زمستان و گردوغبار تابستان، باید مراقبت‌های خاصی برای نگهداری از فرش‌های دستباف انجام دهیم، چرا که این عوامل تاثیرات مخربی بر روی فرش‌ها دارند.

جلوگیری از پوسیدگی فرش دستباف

رونق قالیشویی در آستانه عید نوروز

مثبت زندگی به نقل از قالیشویی چیتگر: فرش دستباف ایرانی به‌عنوان یکی از نمادهای اصیل فرهنگ و هنر ایران، همواره جایگاه ویژه‌ای در خانه‌های ایرانی داشته است. اما نگهداری از این گوهر گرانبها، نیازمند دانش و تخصص خاصی است.

چگونه باید از فرش‌های دستباف خود نگهداری کنیم؟

در سال‌های اخیر با آلودگی هوا در زمستان و گردوغبار تابستان، باید مراقبت‌های خاصی برای نگهداری از فرش‌های دستباف انجام دهیم. این عوامل تاثیرات مخربی بر روی فرش‌ها دارند.

اثر گرد و خاک بر فرش چیست؟

خاک و گردوغبار باعث بیدخوردگی فرش‌ها شده و هنگامی که به عمق قالی نفوذ می‌کند، پوسیدگی را به‌دنبال دارد. ذرات خاک زیر میکروسکوپ به‌مانند چاقو تیز و برنده‌اند. این ذرات به تار و پود فرش آسیب می‌زنند و فرش به‌ظاهر سالم، اما در واقع پوسیده است. ترمیم این پوسیدگی هزینه‌بر است و فرش هیچ‌گاه مانند روز اول نخواهد شد.

مایعات روی فرش هم آسیب می‌رسانند؟

بله، مایعاتی مثل آب، چای، شربت یا آب گلدان که روی فرش می‌ریزد باید به‌درستی خشک شود. منطقه نمدار شده باید هوادهی شود تا از زیر و روی قالی هوا عبور کند. خشک شدن در همان حالت ممکن است به پوسیدگی فرش منجر شود.

چگونه از این آسیب‌ها پیشگیری کنیم؟

بهتر است هر 1 یا 2 سال فرش‌ها شست‌وشو شوند؛ زیرا گردوغبار و گازکربنیک باعث ایجاد چربی و نفوذ دوده در فرش می‌شود و به الیاف و تار و پود فرش آسیب جدی می‌زند.

شست‌وشوی فرش دستباف به تخصص نیاز دارد؟

بله، مشکل این است که بسیاری از قالیشویی‌ها تخصص شست‌وشوی فرش دستباف را ندارند. فرش‌های دستباف، به‌خصوص فرش‌های دستباف گل‌ابریشم تبریز، اصفهان و قم، نباید مثل فرش ماشینی شسته شوند. قالیشویی‌های غیرمتخصص صدمات زیادی به این فرش‌های نفیس وارد می‌کنند.

آیا چیزی به نام اعلاشویی در بازار فرش وجود دارد؟

بعضی از قالیشویی‌ها از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کرده و اصطلاحاتی مانند اعلاشویی را برای جلب نظر مشتری به‌کار می‌برند تا پول‌های هنگفتی دریافت کنند. حتی به‌غلط می‌گویند که ریشه‌های فرش پوسیده است و باید تعویض شود؛ در حالی‌که این ادعاها معمولاً نادرست است.

تعویض ریشه فرش دستباف چه تأثیری دارد؟

تعویض ریشه فرش دستباف، مانند ماشینی است که تصادف کرده و صافکاری شده است؛ بنابراین قیمت فرش بعد از تعویض ریشه بسیار کاهش می‌یابد و صاحب فرش از دو جهت متضرر می‌شود.

تعویض ریشه را توصیه نمی‌کنید؟

در برخی موارد که تمام ریشه‌ها از بین رفته‌اند، ما مجبور به ریشه‌کشی هستیم، اما در مواقعی که ریشه‌ها کمی کوتاه شده‌اند، توصیه می‌کنیم به همان کوتاه بودن اکتفا کرده یا زیر ریشه‌ها لفافه‌دوزی انجام شود.

استفاده از شامپوفرش برای تمیز کردن سطح قالی‌های دستباف مناسب است؟

در ساخت شامپوفرش از اسید استفاده شده است. وقتی با دستمال یا فرچه روی فرش کشیده شود، آلودگی به عمق الیاف نفوذ کرده و در درازمدت باعث پوسیدگی می‌شود. استفاده از شامپوفرش برای فرش‌های دستباف توصیه نمی‌شود، اما برای فرش‌های ماشینی مناسب است.

شست‌وشوی فرش دستباف در خانه کار درستی است؟

به‌هیچ‌وجه. فرش‌های دستباف را در منزل شست‌وشو نکنید. قالی‌های قدیمی رنگرزی گیاهی داشتند و آب و پودر رختشویی به آن‌ها آسیب نمی‌زد، اما فرش‌های تولید شده در ۵۰ سال اخیر رنگرزی شیمیایی دارند و شست‌وشوی خانگی می‌تواند آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد کند.

توصیه می کنیم این مطلب را هم بخوانید: شستشوی فرش دستباف در خانه

فرش ماشینی را هم نباید در خانه شست؟

فرش ماشینی را می‌توان در حیاط، پشت‌بام یا هر مکان دیگری شست‌وشو کرد؛ چرا که رنگ‌ها در نخ‌های پلاستیکی ثابت هستند.

شست‌وشوی فرش ماشینی با دستباف چه تفاوتی دارد؟

دستگاه‌های شست‌وشو در هر دو مورد یکسان است، اما مواد شست‌وشو متفاوت هستند. فرش‌های دستباف رنگرزی شیمیایی دارند و این نوع رنگرزی ثبات کمتری نسبت به رنگرزی سنتی دارد.

راهنمای نرخ قالیشویی

در روزهای پایانی سال، شست‌وشوی فرش رونق می‌گیرد و بسیاری از خانواده‌ها این کار را به قالیشویی‌ها می‌سپارند. پیش از ثبت سفارش، بهتر است بدانید که قالیشویی‌ها موظف به رعایت قیمت قالی شویی و نرخنامه اتحادیه قالیشویان تهران هستند. براساس اعلام اتحادیه قالیشویان تهران، حدود ۳۵۰ قالیشویی مجاز در پایتخت وجود دارد که مردم می‌توانند به نشانی eght۱۳۵۱.com مراجعه و قالیشویی مطمئن انتخاب کنند.

79 / 100

دیدگاهتان را بنویسید