راهنمای جامع شست‌وشوی فرش‌های ماشینی و دستباف در قالیشویی‌ها

مراحل شست‌وشوی قالی، انواع شست‌وشو و مواد مورد استفاده

امروزه اکثر مردم در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند، بنابراین شست‌وشوی فرش در منزل دیگر به آسانی گذشته نیست و مشکلات بسیاری دارد. فرش‌های نفیس، گل ابریشم و دستبافت قیمت بالایی دارند، از این رو نیاز به دقت بیشتری در شست‌وشوی آنهاست تا کیفیت اولیه آنها حفظ شود.

شستشوی قالی دستبافت

شست‌وشوی فرش ماشینی و دستباف در قالیشویی

فرش‌های ماشینی و دستباف از لحاظ جنس الیاف، نحوه بافت، قیمت و رنگ‌بندی با هم متفاوت‌اند. با توجه به حساسیت شست‌وشوی فرش، این کار باید توسط افراد مجرب انجام شود تا به فرش آسیبی نرسد. در ادامه، نحوه شست‌وشوی این نوع فرش‌ها در قالیشویی‌ها را بررسی می‌کنیم.

بهترین زمان برای شست‌وشوی فرش در قالیشویی

برای حفظ کیفیت فرش‌های ماشینی و دستباف بعد از شست‌وشو، انتخاب زمان مناسب مهم است. معمولا در ایام نوروز قالیشویی‌ها پرمشغله هستند. بنابراین، بهتر است شست‌وشوی فرش‌های خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنید. فصل‌های گرم سال بهترین زمان برای شست‌وشوی فرش هستند، زیرا هوا مساعد است و زمان خشک شدن به حداقل می‌رسد. در پاییز و زمستان، به علت بارندگی، مراحل شست‌وشو و خشک شدن طولانی‌تر می‌شود و احتمال پوسیدگی فرش افزایش می‌یابد.

نحوه شست‌وشوی فرش در قالیشویی‌ها

امروزه برای شست‌وشوی راحت‌تر فرش‌های ماشینی و دستباف با کمترین آسیب، از ماشین‌آلات مدرن استفاده می‌شود. روش‌های مدرن برای شست‌وشوی قالی‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای شستشوی بهتر فرش، به نکات مختلفی توجه می‌شود از جمله: نوع فرش، نوع شوینده، تازه یا کهنه بودن فرش و… .

روش‌های شست‌وشوی فرش در قالیشویی

سه روش اصلی برای شست‌وشوی فرش دستبافت و ماشینی وجود دارد:

1. روش سنتی

2. روش نیمه اتوماتیک

3. روش تمام اتوماتیک

روش سنتی

پیش از مکانیزه شدن دستگاه‌ها، روش سنتی متداول‌ترین روش شست‌وشوی فرش بود. این روش شامل غبارروبی، ریختن مواد شوینده و شست‌وشوی فرش است. در قالیشویی‌ها برای خشک کردن فرش از دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌شد که زمان خشک شدن را به حداقل می‌رساند.

روش نیمه اتوماتیک

در این روش از نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. افراد به عنوان اپراتور با وسایلی مثل فرچه و شلاق‌زن فرایند شست‌وشو را انجام می‌دهند. برای خشک کردن فرش‌ها از دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌شود.

روش تمام اتوماتیک

در روش اتوماتیک، تمامی مراحل شستن فرش توسط دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود و نیروی انسانی کمترین دخالت را دارد. این دستگاه‌ها همواره به‌روزرسانی می‌شوند. تنها دخالت نیروی انسانی در جابه‌جایی فرش‌ها و نظارت بر شست‌وشو است.

مراحل شستشوی فرش ماشینی در قالیشویی

قالیشویی یکی از خدمات پر درخواست است. بعد از انتقال فرش به قالیشویی، ابتدا فرش‌ها بررسی می‌شوند. در صورت نیاز به ترمیم، قبل از شست‌وشو به بخش اصلاح فرستاده می‌شوند. سپس عملیات غبارگیری با تجهیزات مخصوص انجام می‌شود تا به بافت فرش آسیبی نرسد.

مرحله بعدی تثبیت رنگ فرش است که مانع تغییر رنگ هنگام شست‌وشو می‌شود. برای شست‌وشو از شوینده‌های باکیفیت استفاده می‌شود تا لکه‌ها بدون آسیب به بافت فرش پاک شوند. پس از شست‌وشو، نوبت به آبگیری و خشک کردن فرش می‌رسد که در گرم‌خانه انجام می‌شود. در نهایت، فرش‌ها در کاور بسته‌بندی شده و تحویل مشتری می‌شوند.

مراحل شست‌وشوی فرش دستبافت

برای شستشوی فرش‌های دستبافت نیز ابتدا تمیز کردن و گردگیری با دستگاه خاک‌گیر انجام می‌شود. به علت استفاده از رنگ‌های طبیعی در فرش‌های دستبافت، از شوینده‌های خاص استفاده می‌شود تا رنگ فرش تغییر نکند. برای شست‌وشوی این فرش‌ها از شامپوهای سازگار با نوع و جنس قالی و مواد مخصوص تثبیت رنگ استفاده می‌شود.

برای شست‌وشوی فرش دستبافت از آب داغ استفاده نمی‌شود تا به الیاف فرش آسیب نرسد. دستگاهی که برای شست‌وشوی قالی دستباف استفاده می‌شود، شلاق نام دارد.

پس از شست‌وشو، نوبت به آبکشی می‌رسد که تا زمان خروج آب زلال از فرش ادامه دارد. سپس، فرش‌ها آبگیری و در دستگاه‌های خشک‌کن قرار داده می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی روش‌های شست‌وشوی فرش دستبافت و ماشینی پرداختیم. شست‌وشوی موکت نیز مشابه فرش ماشینی است. برای جلوگیری از آسیب به فرش‌های دستباف بهتر است شست‌وشوی آنها را به قالیشویی‌های مجاز بسپارید.

70 / 100

دیدگاهتان را بنویسید