مقایسه مزایا و معایب پرکردن دندان با مواد سفید و سیاه

مقایسه پرکردن دندان با مواد سفید و سیاه

پرکردن دندان، پروسه‌ای است که بعد از درمان عصب‌کشی و با هدف مهر و موم‌کردن کانال ریشه دندان انجام می‌شود. آمالگام یا ماده سیاه، قدیمی‌ترین ماده‌ای است که برای پرکردن دندان از آن استفاده می‌شده است. امروزه علاوه بر آمالگام از مواد سفید یا کامپوزیت هم برای پرکردن دندان استفاده می‌شود. سوال مهم مراجعان در مورد مواد پرکننده دندان، این است که پرکردن دندان با مواد سفید خوبه یا سیاه؟ کدام یک بهتر است؟ مزایا و معایب پرکردن دندان با مواد سیاه و سفید چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به پرتکرارترین سوالات افراد در باره پرکردن دندان با مواد سفید و سیاه پاسخ بدهیم.

مواد سیاه پرکننده دندان چیست؟

آمالگام که آن را با عنوان ماده سیاه پرکننده دندان هم می‌شناسند، ترکیبی از فلزات جیوه، قلع، نقره و مس است که از زمان‌های گذشته برای پرکردن دندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فلزات تشکیل‌ دهنده آمالگام در کنار هم یک ترکیب فوق العاده قوی و مستحکم می‌سازند که در برابر فشارهای فک هنگام جویدن غذا دچار ریزش و سایش نمی‌شود. رنگ تیره و خاکستری‌ مانند آمالگام، به دلیل وجود نقره در آن است.

بسیاری از افراد با شنیدن نام جیوه در ترکیبات آمالگام، درباره پرکردن دندان با آن دچار تردید می‌شوند. در این باره باید بدانید که مقدار جیوه در این ترکیب، بسیار کم بوده و طبق اصول سازمان بهداشت جهانی، خطری برای سلامت انسان به همراه ندارد.

پرکردن دندان با مواد آمالگام چه مزایا و معایبی دارد؟

پرکردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام مزایا و معایبی را به همراه دارد. از مزایای مواد آمالگام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قیمت به صرفه: مهم‌ترین نکته در مورد پرکردن دندان با آمالگام، مقرون به صرفه بودن آن و کاهش هزینه درمان است. همین باعث شده تا پرکردن دندان با مواد سیاه برای آن دسته از مراجعانی که بیمه ندارند یا بودجه محدودی دارند، گزینه مناسب و موثری باشد.
  2. دوام بالا: ترکیب فلزی تشکیل دهنده آمالگام، ترکیبی فوق العاده با دوام است که به خوبی کانال دندان را پرکرده و از ورود مجدد باکتری‌ها به آن جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین دلیل اینکه هنوز هم دندانپزشکان از آمالگام برای پرکردن دندان استفاده می‌کنند، بدون شک دوام بالای آن است.
  3. استحکام: مواد آمالگام استحکام بالایی دارد و به خوبی دندان ترمیم شده را پشتیبانی می‌کند. احتمال شکستن، ریزش و سایش مواد آمالگام در هنگام جویدن غذا بسیار پایین است. مواد آمالگام بهترین گزینه برای پرکردن دندان‌های عقبی است.
  4. پروسه آسان و راحت درمان: درمان پرکردن دندان با آمالگام، پروسه تقریبا آسانی بوده و زمان کمتری نیاز دارد. دندانپزشک پس از برداشتن پوسیدگی‌ها، مواد آمالگام را در چند مرحله داخل کانال دندان ریخته و آن را ترمیم می‌کند.

دندانپزشکان معمولا در موارد زیر پرکردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام را توصیه می‌کنند:

  • وسعت ناحیه پرکردگی
  • بالابودن احتمال ایجاد حفره در دندان
  • دندان‌های آسیاب بزرگ

در کنار این موارد، پرکردن دندان با مواد سیاه یک سری معایبی هم دارد که عبارتند از:

  1. عدم تطابق رنگی ترمیم با دندان و چهره نازیبای ترمیم
  2. وجود جیوه در ترکیب آمالگام
  3. افزایش حساسیت دندان به گرما و سرما به دلیل خواص رسانایی مواد سیاه
  4. نیاز به تراش بیشتر حفره دندان

مواد سفید پرکننده دندان چیست؟

منظور از مواد سفید پرکننده دندان، همان مواد کامپوزیت است. کامپوزیت در دندانپزشکی، کاربردهای زیادی در زمینه زیبایی و درمان دارد. از مواد کامپوزیتی می‌توان برای پرکردن دندان، بستن فاصله بین دندان‌ها، رفع ترک خوردگی و شکستگی دندان‌ها و ترمیم نواقص جزئی دندان‌ها استفاده کرد.

امروزه دندانپزشکان از مواد کامپوزیتی برای پرکردن دندان‌هایی که در معرض دید هستند و از نظر زیبایی‌شناختی برای بیمار مهم هستند، استفاده می‌کنند. پرکردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت مزایا و معایبی دارد که در بخش بعدی به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا و معایب مواد سفید پرکننده دندان

از مزایای پرکردن دندان با مواد سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تطابق رنگ مواد پرکننده با رنگ دندان
  2. غیرقابل تشخیص بودن ترمیم، طوری که دیگر نیازی نیست هنگام حرف زدن یا غذاخوردن نگران نمایان شدن ترمیم دندان خود باشید.
  3. بلافاصله بعد از پرکردن با مواد سفید، می‌توانید غذا بخورید
  4. میزان تراشیدن حفره دندان در مقایسه با پرکردگی سیاه کمتر است
  5. به راحتی می‌توان پرکردگی‌های کامپوزیتی را ترمیم کرد
  6. کامپوزیت به خوبی به دندان باند شده و دوام نسبتا خوبی دارد
  7. از کامپوزیت دندان همچنین می‌توان برای رفع ترک خوردگی و بستن فاصله بین دندانی استفاده کرد
  8. کامپوزیت عایق گرما و سرما بوده و بعد از پرکردن دندان با آن، حساسیت به گرما و سرما ایجاد نمی‌شود

از مهم‌ترین معایب پرکردن دندان با مواد سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه پرکردن دندان با مواد کامپوزیتی گران‌تر است
  2. پروسه پرکردن دندان با مواد سفید زمان بیشتری طول می‌کشد
  3. پرکردن دندان با کامپوزیت، به ایزولیشن مناسبی نیاز دارد و به همین دلیل نمی‌توان از آن برای پرکردن تمام دندان‌ها استفاده کرد
  4. دوام و استحکام پرکردگی‌های کامپوزیتی کمتر از دوام و استحکام مواد آمالگام است
  5. استفاده از کامپوزیت برای پرکردن دندان سخت‌تر است
  6. از مواد کامپوزیتی بیشتر برای پرکردن دندان‌های جلویی استفاده می‌شود، زیرا فشار زیادی به آن‌ها وارد نخواهد شد

مطالعه بیشتر: توصیه‌ای به دندانپزشکان برای نخریدن مواد دندانپزشکی تقلبی

پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟ کدام بهتر است؟

حال که در مورد مواد پرکننده سفید و سیاه، مزایا و معایب هر کدام توضیح دادیم وقت پاسخ دادن به این سوال که پرکردن دندان با مواد سفید خوبه یا سیاه، می‌رسد. برای پاسخ به این سوال باید جوانب زیادی را در نظر گرفت و تصمیم‌گیری کرد. گاهی خود بیمار درخواست دارد که دندانش با مواد سفید پر شوند، اما دندانپزشک ترجیح می‌دهد که پرکردگی دندان با مواد آمالگام انجام شود.

یا در مقابل ممکن است بودجه بیمار برای درمان محدود باشد و پرکردگی با مواد سیاه را ترجیح بدهد. در انتخاب نوع ماده پرکننده مواردی چون ترجیح دندانپزشک، زیبایی ترمیم، محل قرارگیری دندان، میزان پرکردگی، وسعت پوسیدگی، بودجه و سلیقه بیمار تاثیرگذار هستند. بنابراین نمی‌توان به طور قطع تعیین کرد که پرکردن دندان با مواد سیاه بهتر است یا مواد سفید. در جدول زیر می‌توانید پرکردن دندان با مواد سیاه و سفید را با هم مقایسه کنید.

ماده سفید

ماده سیاه یا آمالگام

دوام

5 تا 10 سال

10 تا 15 سال و بیشتر

استحکام

قابل قبول

بالا

حساسیت دندان بعد از ترمیم

کم

متوسط و بیشتر

هزینه

گران‌تر

مقرون به صرفه

پروسه درمان

طولانی

سریع

رنگ ترمیم

مطابق با دندان

سیاه و نامطابق با رنگ دندان

مقدار تراشیدن دندان

کم

زیاد

اتصال به دندان

اتصال شیمیایی به مینای دندان

اتصال به دندان با گیر مکانیکی

معرفی فروشگاه دنتیوا

در عرصه فروش اینترنتی مواد اولیه و تجهیزات دندانپزشکی، فروشگاه اینترنتی دنتیوا بدون شک یکی از بهترین‌ها است. این فروشگاه برای راحت‌ترکردن پروسه خرید مواد اولیه و تجهیزات مختلف حوزه دندانپزشکی، مجموعه کاملی از محصولات بهترین برندها را گردآوری کرده و در اختیار شما دندانپزشکان عزیز قرار داده است.

با وجود فروشگاه اینترنتی دنتیوا، دیگر نیازی نیست برای خرید مواد و اقلام مورد نیاز مطب خود، وقت زیادی بگذارید. با دنتیوا می‌توانید تنها در چند دقیقه، تمامی اقلام مورد نیاز خود را از بهترین برندها با قیمتی استثنایی تهیه کنید. در دنتیوا مواد آمالگام و کامپوزیت در بهترین برندها و قیمت های عالی موجود است. برای مشاهده قیمت و خرید آمالگام از دنتیوا به این لینک بروید.

از مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی دنتیوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارسال سریع و ایمن
  2. پاسخگویی سریع به سوالات شما
  3. تنوع بالای محصولات و برندها
  4. عرضه بهترین برندهای خارجی
  5. تضمین اصالت کالاها
  6. تضمین کیفیت کالاها
  7. پرداخت راحت
  8. تخفیف‌های استثنایی

برای مشاهده محصولات و خرید از فروشگاه دنتیوا، کافی است به آدرس dentiwa.com مراجعه کنید.

67 / 100

دیدگاهتان را بنویسید