» معرفی کسب و کار » نوار لبه پی وی سی و کاربردی آن در صنعت مبلمان و کابینت سازی دارد؟
معرفی کسب و کار

نوار لبه پی وی سی و کاربردی آن در صنعت مبلمان و کابینت سازی دارد؟

فوریه 15, 2024 8173

اگر می خواهید فعالیت خود را در صنعت مبلمان و کابینت آغاز کنید، باید با نوار لبه پی وی سی و کاربرد آن آشنا شوید.

 در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی نوار لبه پی وی سی و کاربرد آن در صنعت مبلمان و کابینت سازی بپردازیم. نوار پی وی سی یک نوار ضخیم و همچنین انعطاف پذیر است که از آن برای پوشاندن لبه های سازه های چوبی همچون ام دی اف استفاده می کنند. به عبارت دیگر این نوع نوارها برای صاف و یکدست کردن لبه های برش خورده چوب به کار برده می شود. علاوه بر این نوار PVC  باعث زیباتر شدن سازه نیز خواهند شد. نوارهای لبه پی وی سی در صنعت کابینت و مبلمان سازی بسیار کاربرد دارد و یک وسیله ضروری محسوب می شوند.

یکی از دیگر از دلایل استفاده از نوار لبه PVC، محافظت از لبه های برش خورده در برابر آسیب های محیطی می باشد. از طرف دیگر این نوارها رنگ های بسیار گسترده و متنوعی نیز دارند، بنابراین شما می توانید با توجه به رنگ سازه مورد نظر خود، نوار پی وی سی مناسب را انتخاب نمایید. اگر شما هم در صنعت چوب و سازه های چوبی فعالیت دارید و یا می خواهید نوار پی وی سی خریداری کنید، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کاربرد نوار لبه پی وی سی در کابینت سازیکاربرد نوار PVC در صنعت مبلمان

معرفی نوار لبه پی وی سی

نوار لبه پی وی سی (PVC Edge Banding Tape) یک نوار صاف و انعطاف پذیر می باشد که از پلاستیک فشرده تولید شده است. این نوع نوارها دارای مقاومت بسیار زیادی هستند. نوارهای لبه پی وی سی به دلیل این که انعطاف زیادی دارند، به راحتی حالت می گیرند و بنابراین بر روی هر سطحی قابل استفاده هستند. اما باید توجه داشته باشید که برش زدن آن ها کار سختی است و فقط به کمک ابزارهای مخصوص انجام پذیر خواهد بود. همانطور که می دانید در سال های اخیر از ورقه ها و سازه های ام دی اف و نئوپان در لوازم خانه و دکوراسیون بسیار استفاده می شود. جایگزین کردن ام دی اف به جای چوب یکی از مهم ترین و بزرگ ترین خدمات برای حفظ محیط زیست بوده است.

صفحه های ام دی اف از براده های چوب و خاک اره تولید می شوند که به وسیله چسب های مخصوص صنعتی آن ها را به هم می چسبانند. برای این که سطح و رویه این ورقه ها زیبا به نظر برسد، از یک پوشش پلاستیکی پی وی سی بر روی آن ها استفاده می کنند. این ورقه های ام دی اف جهت تولید انواع سازه ها مثل کابینت، کمد، مبل و …  برش زده می شوند. لبه های برش خورده باعث از بین رفتن زیبایی کار خواهند شد. علاوه بر این لبه های برش خورده سطحی ناهموار و نامرتب دارند که ظرافت کار را نیز از بین می برند. برای رفع این مشکل، از نوار لبه های  پی وی سی برای پوشاندن این لبه ها استفاده می کنند. به این ترتیب علاوه بر این که زیبایی کار حفظ می شود، از سازه ها در برابر آسیب های محیطی نیز محافظت خواهد شد.

مزایای استفاده از نوار لبه های PVC

نوار لبه پی وی سی علاوه بر این که باعث حفظ زیبایی سازه تولید شده می شود، یکسری مزیت های دیگر نیز دارد که در ادامه به برخی از مزایای نوار پی وی سی اشاره خواهیم کرد. به کمک این نوع نوارها بهره گیری از صفحات ام دی اف بیش تر خواهد شد. نوارهای پی وی سی همچنین ام دی اف را در برابر رطوبت، حرارت و …  مقاوم می کند و به این ترتیب باعث افزایش طول عمر سازه چوبی تولید شده می شود.

نوار لبه همچنین از نفوذ حشرات موذی مختلف به داخل سازه و لانه سازی آن ها جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی استفاده از این نوع نوارهای لبه در صنعت تولید سازه ها چوبی مانند مبلمان و کابینت سازی به دو منظور زیباسازی و مقاوم سازی می باشد.

علاوه بر این نوار لبه پی وی سی در ابعاد مختلف و رنگ های متنوع و متفاوت تولید می شود. بنابراین شما همواره می توانید رنگ و سایز مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید. این مزیت های باعث شده است که پوشاندن لبه های ام دی اف و چوب به کمک نوارهای پی وی سی بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: ده مدل جذاب کابینت آشپزخانه

بررسی ویژگی های نوار پی وی سی

نوار لبه پی وی سی دارای ویژگی های مختلفی می باشد که آن ها را نسبت به سایر پوشش های مخصوص پوشاندن لبه متمایز می کند. در ادامه مهم ترین ویژگی های این نوع نوارها را خواهیم گفت. یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی نوارهای لبه پی وی سی مقاومت آن ها می باشد. این نوع نوارها در برابر برنده ترین ابزارهای موجود در آشپزخانه نیز مقاومت دارند. علاوه بر این در برابر ساییدگی، گرمای زیاد، ضربه و فشار شدید نیز مقاوم هستند و تغییر شکل نخواهند داد.

به این ترتیب طول عمر و دوام آن ها بسیار بالا است و شما می توانید بدون هیچ گونه نگرانی سال های زیادی از وسیله چوبی خود استفاده نمایید. ویژگی بعدی این نوع نوارها بی بو بودن آن ها می باشد. مواد اولیه ای که برای تولید نوارهای لبه پی وی سی استفاده می شود، با کیفیت و کاملا بدون بو هستند و به همین دلیل برای سلامتی انسان نیز ضرر نخواهند داشت.

ویژگی های نوار PVCمزایا و ویژگی های نوار PVC

ادامه بررسی ویژگی های نوار پی وی سی

یکی دیگر از ویژگی های مهم نوار لبه پی وی سی، استفاده راحت و آسان از آن ها می باشد. به همین دلیل خود کاربران می توانند چسباندن نوارهای لبه پی وی سی را بدون هیچ گونه مشکل و درگیری انجام دهند.  نوارهای پی وی سی را معمولا به وسیله ماشین های لبه چسبان به لبه مورد نظر می چسبانند.انواع مختلف نوارهای لبه پی وی سی تولید شده است. به همین لیل شما بدون هیچ گونه محدودیتی می توانید طرح و رنگ دلخواه خود را به راحتی در بازار پیدا کنید.

قیمت مناسب و مقرون به صرفه این نوع نوارها یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های آن ها می باشد. از طرف دیگر این نوارهای پی وی سی را می توان بازیافت کرد، بنابراین برای محیط زیست به عنوان یک تهدید و خطر محسوب نمی شوند.

آخرین ویژگی نوار لبه پی وی سی انعطاف پذیری بسیار خوب آن می باشد. به همین دلیل زیباسازی کابینت آشپزخانه با نوار پی وی سی بسیار راحتتر شده و میتوان طرح های پیچیده تری را اجرا کرد. جنس این نوع نوارها به گونه ای است که می توانید آن ها را به راحتی به هر شکلی در بیاورید. علاوه بر این نوارهای لبه پی وی سی در برابر حرارت نیز مقاومت بسیار زیادی دارند، به طوری که با وجود انعطاف پذیری بالا اگر در برابر گرمای شدید قرار بگیرند، تغییر شکل نخواهند داد.

چسب مخصوص چسباندن نوارهای پی وی سی

امروزه در صنایع، وجود چسب به دلیل خصوصیات آن که می تواند اجزای پیچیده و متفاوت را به هم بچسباند و به تولید کالای نهایی کمک کند، بسیار حائز اهمیت است. چسب گرانول یکی از انواع چسب های موجود در بازار است که در صنعت چوب نقش بسیار مهمی دارد. چسب گرانول یک نوع چسب است که در دو مرحله شکل می گیرد. در مرحله اول، گرانول های این چسب را در یک پایه و اندازه ریز می کنند. سپس در مرحله دوم، با افزودن یک ماده حل کننده، یک محلول چسبنده ساخته میشود. این محصول به دلیل ظرفیت بالای اتصال، از طریق گرما و فشار میتواند به سطوح مختلف چسبیده شود. چسب گرانول در مواردی که نیاز به اتصال قوی و دائمی دارند مانند چوب، پلاستیک، فلزات و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اتصال نوار لبه پی وی سی به لبه های برش داده شده، از چسب گرانول استفاده می کنند. چسب گرانول به صورت دانه های ریز تولید می شوند که این دانه می توانند سخت و یا نرم باشند. چسب های گرانول معمولا از جنس های مختلفی مانند پلی آمید، پلی استر، پلی اولفین و … ساخته می شوند. برای چسباندن نوارهای پی وی سی به لبه های برش خورده بهتر است ابتدا لبه مورد نظر را به خوبی تمیز و پاک کنید.

سپس با استفاده از دستگاه های حرارتی و یا ابزارهای دیگر چسب را به روی لبه بزنید و نوار را با دقت بر روی سطح آن قرار دهید. توجه نمایید که هنگام چسباندن، نوار پی وی سی در جای صحیح خود قرار گرفته باشد. در صورتی که نوار پی وی سی به خوبی بر روی لبه قرار گرفته نشده بود، می توانید تا قبل از خشک شدن چسب، آن را جدا کنید و در مکان مناسب و درست خود قرار دهید. در ادامه به نحوه چسباندن نوار لبه پی وی سی با چسب گرانول می پردازیم:

نحوه چسباندن نوار لبه پی وی سی با چسب گرانول

در دهه های گذشته، برای پوشش لبه‌های کابینت از نوار ملامینه استفاده می‌کردند. نوار ملامینه ها خود دارای چسب در پشت خود بودند و با گرم شدن و کشیدن اتو روی آنها، می‌چسبیدند. اما امروزه، با کاربرد نوار پی وی سی در طراحی کابینت آشپزخانه و کمک گرفتن از چسب‌های گرما ذوب گرانول این کار را انجام می دهند. با کمک دستگاه‌های لبه‌چسبان میتوان چسب گرانول را به همراه نوار لبه پی وی سی به لبه های مبلمان متصل کرد. این نوارها به کمک چسب گرانول PVC و با بکارگیری دستگاه لبه‌ باند به لبه‌های بریده شده متصل شوند. بنابراین، با کمک گرفتن از دستگاه لبه‌چسبان به همراه چسب‌های گرانول و نوار PVC، کار پوشش لبه‌های مبلمان آسان‌تر و سریع‌تر شده است.

چسباندن نوار PVC با گرانولنحوه چسباندن نوار PVC با چسب ذوب داغ گرانول

برای چسباندن نوار لبه پی وی سی با استفاده از چسب گرانول و دستگاه لبه چسبان می‌توانید بدین ترتیب پیش رفت:

 آماده‌سازی سطح لبه ها:

ابتدا سطحی که قرار است نوار  بر روی آن قرار گیرد، تمیز و کاملا خشک کنید. اگر سطح موردنظر پوشیده از گرد و غبار است آن را با کمک از دستمال و تمیز کننده مناسب پاک کنید.

ذوب کردن چسب با دستگاه لبه چسبان:

چسب گرانول را داخل دستگاه لبه چسبان ریخته و ذوب کنید. دمای ذوب شدن چسب بسته به نوع چسب ممکن است متفاوت باشد، بنابراین از راهنمایی های شرکت تولید کننده چسب استفاده نمایید. پس از ذوب شدن کامل چسب، آن را به کمک دستگاه حرارتی بر پشت نوار و سطح لبه ای که می خواهید نوار بر آن متصل شود پخش کنید.

قرار دادن نوار PVC بر روی لبه ها:

وقتی چسب گرانول ذوب شده بر روی نوار و لبه به اندازه مناسب پخش شد، نوار لبه پی وی سی را روی سطح مورد نظر با دقت بگذارید و اطمینان حاصل کنید که نوار بطور کامل لبه های خام را پوشانده باشد. مطمئن گردید که نوار به درستی بر روی سطح قرار گرفته و همه قسمت‌های مورد نظر را پوشش می دهد.

استفاده از اهرم برای فشار دادن و خنک شدن چسب:

پس از قرار دادن درست نوار پی وی سی بر روی لبه ها، با کمک گرفتن از ابزارهای مناسب مانند یک اهرم فشار یا چکش نرم، بر روی نوار به آرامی فشار وارد کنید تا نوار و چسب به سطح لبه ها چسبیده و کاملا متصل شود. در این مرحله چسب به مرور زمان خنک و سخت می شود. زمان لازم برای خنک شدن چسب بسته به نوع و کیفیت چسب ممکن است متفاوت باشد. این نکته مهم است که قبل از اعمال چسب و عملیات چسب زنی، پیروی از دستورالعمل‌ تولید کننده چسب ضروری میباشد زیرا کیفیت و نوع چسب های گرانول مختلف بوده و در دماهای گوناکون ذوب میشوند.

گرفتن لبه های اضافه نوار PVC:

بعد از اعمال لبه باند، اطمینان حاصل کنید که چسب بطور کامل خشک شده باشد. در این مرحله نوبت به پولیش و تمیز کردن اضافات لبه ها میباشد. در صورت بیرون زدن لبه های نوار از کناره ها، با یک تیغ کاتر لبه های بیرون زده نوار لبه پی وی سی را برش بزنید تا نوار و سطح لبه یکدست و یکنواخت شوند.

 برند های مختلف چسب گرانول

در ایران شرکت های مختلفی اقدام به تولید چسب گرانول کرده اند. شرکت هایی معتبر که در زمینه تولید این محصول کار می کنند می توان به شرکت بلونی، اوکام، فرست، لومیناک، پاراکس، هایگارد و غیرو اشاره کرد. قابل ذکر است این شرکت ها در انواع مختلف و با کیفیت های مختلف اقدام به تولید چسب گرانول می کنند. قبل از خرید چسب گرانول نوع دستگاه لبه چسبان و کیفیت چسب گرانول مورد نظر خود را بررسی کنید تا انتخاب مناسبی در خرید این محصول انجام دهید. در این مطلب سعی بر آن بود تا شما را بیشتر با صنعت نوار PVC، نحوه کار با این نوارها و نحوه چسباندن نوار پی وی سی با چسب گرانول آشنا کنیم تا بهترین انتخاب را هنگام خرید و کار با این محصول داشته باشید. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند واقع شده باشد.

 

 

90 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار مهدی
    مهدی

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×