» معرفی کسب و کار » معرفی تاریخچه کشتی یونانی کیش و رمز و رازهای آن
معرفی کسب و کار

معرفی تاریخچه کشتی یونانی کیش و رمز و رازهای آن

آوریل 29, 2024 6033

کشتی یونانی که از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش بوده، کشتی غریبه‌ای است که بیش‌از ۵۰ سال مهمان جزیره کیش شده است و ساحلی شگفت‌انگیز به گردشگران این جزیره هدیه می‌دهد. اگر بلیط مشهد کیش را تهیه کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تماشای غروب رویایی این ساحل زیبا را از دست ندهید.

images 1714319809 662e71c1ae83a

تاریخچه کشتی یونانی

این کشتی در ۹ مارس ۱۹۴۳ مصادف با ۱۳۲۲ شمسی، توسط شرکت کشتی‌سازی همیلتون و شرکا در گلاسکو اسکاتلند ساخته شد. وزن کشتی هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر و عرض آن ۱۷ متر بود که در زمان ساخت خود از نظر فنی، جز بهترین کشتی‌ها محسوب می‌شد. این کشتی پس‌از ساخت به وزارت حمل‌ونقل جنگ بریتانیا فروخته شد. مدتی بعد، در سال ۱۹۴۶ شرکت کشتی سازی شرانت آن را خریداری کرد و نام نچرالیست را روی این کشتی گذاشت. پس‌از ۱۳ سال و در سال ۱۹۵۹ کشتی به شرکت لوید اند کو خرمشهر فروخته شد و نام کوروش پارسی را بر آن نهادند. کمی بعد کشتی در خدمت خطوط کشتی‌رانی ایران قرار گرفت و نام همدان را برایش انتخاب کردند. آخرین صاحبان این کشتی، دو یونانی به نام‌های فرانگولیس و کلیافس بودند که در سال ۱۹۶۶ اقدام به خرید آن کردند و نام کوالا اف را روی آن نهادند. دقیقا در همان سال این کشتی به گل نشست و از آنجایی که صاحبانش در آن زمان یونانی بودند، به کشتی یونانی معروف شد. باور رایجی وجود دارد که صاحبان این کشتی پرتغالی‌ها بوده‌اند و کشتی یونانی اصلی در جزیره قشم قرار دارد.

رازهای کشتی به گل نشسته

در ۴ مرداد ۱۳۴۵ مصادف با ۱۹۶۶میلادی این کشتی که در حال گذر از خلیج ‌فارس بود، در نزدیکی روستای باغو در بخش جنوب غربی جزیره برای همیشه به گل نشست و مهمان‌ناخوانده جزیره زیبای کیش شد. شایعات و روایات تاریخی زیادی از زمین‌گیرشدن این کشتی مرموز در بین بومیان وجود دارد.

  • روایت‌هایی از داستان عاشقانه‌ای مربوط به کشتی یونانی دهان به دهان می‌گردد. کاپیتان کشتی عاشق و دلباخته دختری از اهالی باغو می‌شود. خانواده دختر با این وصلت مخالفت می‌کنند و دختر و کاپیتان تصمیم به فرار می‌گیرند. شبی که برای فرار برنامه‌ریزی می‌کنند، کشتی به گل می‌نشیند و نقشه فرار بهم می‌خورد. کاپیتان کشتی به یاد این عشق نافرجام کشتی را در سواحل کیش رها می‌کند. شاید به همین دلیل است که تصاویر غروب در این ساحل تا این حد سحرانگیز است. جالب است بدانید پیرزنی به نام مش مریم در روستای باغو زندگی می‌کند که به اعتقاد اهالی همان دختر است.

  • عده‌ای حادثه را به‌دلیل حق بیمه کشتی می‌دانند. آن‌ها معتقدند صاحبان کشتی در حال ورشکستگی مالی بزرگی بودند و برای دریافت حق بیمه بالای کشتی، با همکاری ناخدا و خدمه، از عمد کشتی را از رده خارج کردند.

  • در پایان عده‌ای معتقدند هوای مه‌آلود، نبود فانوس دریایی در ساحل، اشتباه محاسباتی کاپیتان کشتی و عمق کم دریا باعث شده است این اتفاق رقم بخورد. به‌نظر می‌رسد این روایت نسبت به سایر شایعات منطقی‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

این کشتی انبوهی از ذخایر نفت داشت اما پس‌از ۸۰ روز تلاش و کمک گرفتن از یدک‌کش هلندی نتوانستند آن را جابه‌جا کنند. پس‌از محاسبات به این نتیجه رسیدند که هزینه‌کردن برای خارج‌کردن کشتی از گل، صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین خدمه کشتی را ترک کردند و بار آن نیز تخلیه شد. در طول این سال‌ها هیچ تحقیق و تفحصی درباره علت این حادثه انجام نشد. بومیان روایت می‌کنند که یونانی‌ها پس‌از ترک کشتی آن را به آتش کشیدند و سوختن آن را تماشا کردند. این موضوع به‌نظر صحیح می‌رسد، ‌چراکه به جز عناصر فولادی، اثری از هیچ وسیله دیگر در کشتی و عرشه آن دیده نمی‌شود.

اینکه واقعیت چیست و چرا این کشتی با این عظمت در تمام این سال‌ها در این مکان رها شده است، برای همیشه در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

images 1714319809 662e71c1b78ed

حال و هوای این روزهای کشتی یونانی

با وجود جذابیت و شگفت‌انگیزبودن این کشتی، امکان بازدید از داخل آن به‌هیچ‌وجه فراهم نیست. کشتی یونانی با گذشت زمان در اثر رطوبت، شوری آب و برخورد امواج بسیار فرسوده و پوسیده شده است و به محل زندگی موجودات دریایی تبدیل شده است. در دوره‌ای خاص اجازه تردد داخل کشتی یونانی و غواصی در اطراف آن داده می‌شد، اما به‌دلیل تسریع روند تخریب و ناایمن‌بودن بسیار کشتی، چند سالی است رفتن به کشتی کاملا قدغن شده است.

این روزها کشتی بسیار فرسوده شده است. قسمت عقب آن کاملا فروریخته و سایر بدنه در حال تکه‌تکه‌شدن است. از آنجایی‌ که هزینه مرمت و نگهداری کشتی به‌صرفه نیست، احتمالا تا چند سال آینده، این کشتی و منظره فریبنده‌اش از گزینه‌های گردشگری جزیره کیش حذف خواهد شد.

غروب فریبنده در کنار کشتی یونانی

اکثر گردشگران ساعات پایانی روز را برای گشت‌وگذار در این ساحل و عکس‌برداری از صحنه‌های ناب آن انتخاب می‌کنند. اگرچه صحنه‌های طلوع خورشید در کنار کشتی یونانی دست‌ کمی از غروب آن ندارد. در کنار این کشتی اسرارآمیز، پارک ساحلی جذابی احداث شده است که شما می‌توانید علاوه‌بر عکاسی و استفاده از مناظر شگفت‌انگیز، به اسب‌سواری و شترسواری در ساحل بپردازید و تجربه‌ای تکرارنشدنی برای خود و خانواده رقم بزنید.

images 1714319809 662e71c1bfeaf

بهترین پرواز به کیش با ارزان‌ترین قیمت را با فلای‌تودی تجربه کنید

سفر به کیش بدون شک خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما به یادگار می‌گذارد. ما در فلای‌تودی این خاطره برای برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کنیم. فلای تودی بهترین راه‌ برای خدمات سفر و پرواز برای شماست. جایی‌که تضمین می‌کند ارزان‌ترین بلیط‌ها را از بهترین ایرلاین‌ها به شما برساند. فلای تودی تا حد امکان سفری بدون‌ دردسر و مقرون ‌به‌صرفه را برای شما تضمین می‌کند. شما می‌توانید فلای تودی را به دوستان، خانواده و همکاران خود معرفی کنید. آن‌ها را در جریان ارزان‌ترین بلیط‌ها و بهترین پروازهای موجود به کیش بگذارید و به آن‌ها کمک کنید تا سفری خیره‌کننده و اقتصادی را کشف کنند. همین حالا با خرید بلیط هواپیما خود از طریق وب‌سایت فلای تودی آماده سفری فراموش‌نشدنی به کیش شوید و تماشای این کشتی را تا قبل از تخریب کامل از دست ندهید.

70 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×