» سبک زندگی » دکوراسیون » ۸ نکته در دکوراسیون داخلی مطب‌ دندانپزشکی
داخلی مطب وکلینیک دندانپزشکی 10
دکوراسیون

۸ نکته در دکوراسیون داخلی مطب‌ دندانپزشکی

اکتبر 10, 2023 90143

بی مقدمه می‌رویم سر اصل مطلب تا بگوییم اگر طراحی و دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی شما مطابق با برند و سبک شخصی شما باشد و از بهترین روش‌ها در عملکرد فضا بهره برده باشید در نتیجه سرمایه‌ای ارزشمند در آینده خواهید داشت، سرمایه‌ای که باعث جذب مراجعین بیشتر و بالا رفتن درآمدتان خواهد شد. برای این منظور هم توجه به ایده‌های دکوراسیون داخلی از مطب دندانپزشکی می‌تواند در ارتقای طراحی مطب شما تاثیر بسزایی داشته باشد. خب مگر شما هدفی به غیر از این دارید؟ البته در این میان پیاده‌سازی ایده‌ها به ابعاد و فضای مطب بستگی دارد و از طرفی در جزئیات دکوراسیون سبک کلی، برند و فضای شخصی شما در نظر گرفته می‌شود.

در این زمینه از رنگ‌ها گرفته تا بافت‌ها و پرداخت‌های مختلف باید طوری پیاده‌سازی شود که باعث آرامش و ایجاد اعتماد در بیماران و مراجعین شود. با این توضیح کوتاه در ادامه بیایید تا با هم برترین ایده‌های دکوراسیون داخلی برای مطب دندانپزشکی را مورد بررسی قرار بدهیم.

مهم‌ترین نکته در ایده‌های دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

نکته این است که شما باید مو را از ماست بیرون بکشید، یعنی چه؟ یعنی برای این‌که از ایده‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، باید آن‌ها را با توجه به سبک، ابعاد و فضای مطب‌ خود بشناسید. در  زیر به این موارد اشاره می‌کنیم و در ادامه ایده‌های مرتبط را توضیح می‌دهیم.

  • ایده‌های طراحی و دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک
  • ایده‌های دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی مدرن
  • ایده‌های طراحی و دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی لوکس
  • ایده‌های دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی کودکان

 ۱. به سمت ایده مینیمالیستی برای طراحی مطب‌های دندانپزشکی کوچک بروید

بهترین انتخاب برای مطب‌های کوچک طراحی مینیمالیستی است.  طراحی مینیمالیستی سبکی مدرن و محبوب است که بسیاری از طراحان و معماران را به سمت خود می‌کشاند. با توجه این‌که در ایران بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی در فضای ساختمانی و مشابه با آپارتمان ایجاد می‌شوند یکی از انتخاب‌های پر طرفدار همین سبک مینیمال است. در واقع در این شرایط شما جزئیات را حذف می‌کنید و به بهترین شکل وسایل و متریال‌های اصلی را به کار می‌گیرید. هم مقرون به صرفه است هم کاربردی. این شرایط ترکیبی از رنگ‌های روشن، مبلمان مینیمالیستی، تجهیزات مدرن، سطوح جامد و … را شامل می‌شود.

طراحی داخلی مطب و کلینیک دندانپزشکی

۲. اجازه‌ی ورود نور را به محیط بدهید

نور در انتقال اولین دیدگاه‌ها از مطب به بیماران بسیار موثر است، به خصوص در فضای کوچک این عنصر می‌تواند بسیار کلیدی عمل کند. نور می‌تواند دل‌تان را باز کند، آرامش و انرژی بدهد. این‌که از پرده‌های روشن استفاده کنید تا جلوی تابش نور طبیعی را نگیرید یا با کمک لامپ‌های مصنوعی بتوانید نور کافی ایجاد کنید و حتی کنترل شدت تابش نور و روشنایی دست‌تان باشد، بسیار مهم است به خصوص در مطب دندانپزشک کوچک خود که بتوانید محیطی روشن، دلپذیر و دنج طراحی کنید.

۳.  بهینه‌سازی فضا را در الویت قرار بدهید

لازم است در مطب خود تا جایی که امکان دارد از فضاها بهترین استفاده را ببرید. تیز بین باشید و در عین حال با آزاد کردن فضا و نظم‌دهی حس آرامش و سکون را به مراجعین منتقل کنید. در این زمینه چیدمان و دکور قفسه‌های نگه‌داری تجهیزات، مبلمان، متریال‌ها، کف‌پوش‌ها و … مهم است.‌ در واقع موضوع اصلی برمی‌گردد به این‌که به تعادل کامل بین فضای باز و قسمت‌های کاربردی برسید.  به این ترتیب به لحاظ بصری نظم خاصی را ایجاد خواهید کرد که از شلوغی بیش از حد و موانع تردد جلوگیری می‌شود.

بهینه سازی فضای دندانپزشکی

 ۴. با استفاده از تجهیزات پیشرفته در طراحی مطب دندانپزشکی بر سر زبان‌ها بیفتید

ماجرا این است که علم دندانپزشکی و تجهیزات مرتبط با آن روز‌به‌‌روز در حال توسعه است و نباید از آن غافل بشوید. باید گنجاندن تجهیزات ویژه می‌تواند مطب دندانپزشکی شما را به عنوان یک فضای درمانی حرفه‌ای و مدرن بر سر زبان‌ها بیاندازد، در واقع عدم استفاده از فناوری مدرن می‌تواند جذب مراجعین و بازگشت آن‌ها را کم‌رنگ‌‌تر کند؛ بنابراین ایده‌ی اصلی این است که هم خود دندانپزشکان از نظر درمانی به‌روز باشند هم  یکی از بهترین ایده‌های دکوراسیون داخلی برای مطب دندانپزشکی توجه و وجود تجهیزاتی است بتواند یک سری فرایندهای درمانی را پشتیبانی کند مانند تصویربرداری، پرینت‌ سه بعدی، استفاده از صندلی اگونومیک و …

۵. احساس را با رنگ‌های آرامش بخش منتقل کنید

رنگ‌ها می‌توانند احساسات را ایجاد و  آن‌ها را با قدرت منتقل کنند‌‌.  اصلی‌ترین موضوعی که در به کارگیری رنگ در نظر گرفته می‌شود حذف استرس و اضطراب بیماران است، به‌خصوص برای مطب‌های دندانپزشکی کودکان. اگر می‌خواهید بچه‌ها جیغ‌ها و سر صدای بچه‌ها را کنترل یا حواس آن‌ها را پرت کنید مسئله‌ی رنگ و توازن و هارمونی آن‌ها باید در اولویت باشد.‌

در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی باید به رنگ دیوارها، اکسسوری‌ها، کفپوش‌ها، وسایل تزئینی، مبلمان، میز پذیرش و … توجه کنید. متریال‌های طبیعی از جمله چوب و چرم با رنگ‌های طبعیی خود می‌توانند موثر باشند. شاید باور نکنید اما این متریال‌ها ناخوداگاه می‌توانند باعث تحریک حس بویایی بعضی بیماران کنجکاو بشوند و اثر دلپذیری داشته باشند.

در این مسیر رنگ‌های آبی، سبز و هارمونی و توازن رنگ‌های دیگر می‌توانند علاوه بر آرامش‌بخش بودن، نیروبخش هم باشند و به بیماران شما کمک کنند تا آرامش لازم را به دست بیاورند.

طراحی داخلی مطب  دندانپزشکی

۶. به فکر ایده‌های خلاقانه در فضای انتظار باشید

فرقی ندارد که شما فضای کوچکی دارید یا بزرگ در هر صورت باید یک بخش را به  فضای انتظار تخصیص بدهید و به شکل جذاب و دعوت‌کننده دکور کنید. ایده دکوراسیون این قسمت می‌تواند آن‌قدری خلاقانه باشد که جایی برای خستگی و کسل شدن بیماران نگذارد. جدا از رنگ و عنصر نور می‌توانید از تزئینات و اکسسوری‌ها، آثار هنری و … استفاده کنید. یک دیوار را به عنوان کانون در نظر بگیرید و تصاویر  انتزاعی از طبیعت آرام‌بخش را داشته باشید.‌‌ علاوه بر این نباید از المان‌های طبیعی مثل گل و گیاهان سرسبز غافل شوید.

قطعاً در ارتباط با مطب دندانپزشکی کودکان کمی باید با حوصله‌تر باشید و به طور مثال فضا را به سمت استفاده از سرگرمی‌ ببرید یا دیوارها را با طرح‌های گرافیکی و تابلوها و تصاویر کارتونی جذاب‌تر نشان بدهید.

۷.  ایجاد فضای خصوصی یعنی یک تیر و دو نشان

در طراحی و دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی شیک و لوکس به لحاظ روانشناسی لازم است به وجود حریم خصوصی توجه کنید. در واقع برطرف کردن نیازهای بیماران از موارد ظاهری و متریال‌های لوکس و شیک ارجح‌تر است و شما با این کار با یک تیر دو نشان را هدف می‌گیرید، یعنی هم حس ارزش‌گذاری را در بیماران ایجاد می‌کنید و هم جلوه‌ای از حرفه‌ای و لوکس بودن را نشان می‌دهید.

برخی از بیماران و متخصصان ممکن است ترجیح بدهند حریم خصوصی بیشتری داشته باشند؛ بنابراین بسته به نوع عمل دندانپزشکی که در حال اجرا است، می‌توانید در مورد پلان طبقه باز تصمیم بگیرید یا در فکر حفظ حریم خصوصی باشید.

در این زمینه محرمانه بودن اسناد، فرآیندها و درمان‌ها، اتاق‌های تعیین‌شده برای وظایف بیمار، نگهداری هر بیمار در یک اتاق جداگانه و همچنین اطمینان از حفظ حریم خصوصی می‌تواند حس ارزش‌گذاری را بالا ببرد.

۸. پیاده‌سازی دکوراسیون را به متخصصین بسپارید

شک نکنید هر چقدر هم که به مطالب و نکات طراحی و دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی واقف باشید، اما اگر دانش و تخصص لازم را نداشته باشید ممکن است در زمان عملی کردن با چالش‌‌های کوچک و بزرگی روبه‌رو شوید که اشتباه در راه‌حل هر کدام می‌تواند شما را از نتیجه‌ی مطلوب دور کند، حتی هزینه‌ی اضافی روی دست‌تان بگذارد؛ بنابراین آیا بهتر نیست از همان اول با توجه به برند و سلیقه‌ی شخصی خود از طراحان متخصص کمک بگیرید؟  در این ارتباط می‌توانید روی مشاوره و راهنمایی متخصصان شرکت معماری شیپ حساب کنید تا با توجه به شرایط و میزان بودجه‌ی شما بهترین ایده‌های دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی را  برای‌تان پیاده کنند.‌ برای این منظور اولین قدم این است که همین حالا با شماره 02188609980 تماس بگیرید و از مشاوره‌ی رایگان‌شان بهره ببرید.

62 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×