» معرفی کسب و کار » آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی
آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی - تصویر 1
معرفی کسب و کار

آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی

مارس 16, 2024 6065

چرخ خیاطی مارشال یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین دستگاه‌های چرخ خیاطی در کشور است که در صنایع دوختی یا در خانه کاربرد دارد. کیفیت بالای این دستگاه چرخ خیاطی باعث شده است تا بسیاری از افراد به خرید چرخ خیاطی خانگی مارشال روی بیاورند. از طرفی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با چرخ خیاطی‌های قدیمی مارشال کار کنند. شما برای اینکه بتوانید به خوبی از این دستگاه استفاده کنید و یا در هنگام خرابی، نحوه تعمیر آن را بشناسید، لازم است تا با آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی آشنا باشید.

معرفی چرخ خیاطی مارشال قدیمی | چرخ خیاطی مارشال چیست؟

پیش از بررسی و آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی نگاهی به این چرخ خیاطی پرطرفدار می‌اندازیم. چرخ خیاطی مارشال یکی از محبوب‌ترین چرخ خیاطی‌هاست که توسط برند مارشال تولید می‌شود. این دستگاه را می‌توان به صورت خانگی یا در صنایع دوختی استفاده کرد. چرخ خیاطی مارشال، سرعت بسیار بالایی دارد و یک ابزار موردنیاز برای هر خیاط حرفه‌ای و یا حتی غیرحرفه‌ای به شمار می‌رود.

استفاده از این چرخ خیاطی باعث می‌شود تا سرعت بالایی از خیاطی را تجربه کنید و امکان دوختن دو خط دوزی را داشته باشید. این نوع چرخ خیاطی دو سوزن دارد و سیستم خیاطی دو سوزنه کمک می‌کند تا کار خیاطی بسیار راحت‌تر شود. چرخ خیاطی مارشال به نوعی یک چرخ خیاطی قدیمی محسوب می‌شود ولی این روزها می‌توانید مدل‌های جدیدتر این برند را در بازار خریداری نمائید.

در تولید مدل‌های قدیمی‌تر چرخ خیاطی مارشال عمدتا از جیوه قرمز استفاده می‌کردند. همانطور که می‌دانید، جیوه یک فلز سنگین به شمار می‌رود و سختی مناسبی برای ایجاد حرکت صاف و پایدار در چرخ خیاطی ایجاد می‌نماید. با توجه به وزن بالای جیوه، می‌توانید عملکرد بسیار مناسبی را در چرخ خیاطی مشاهده کنید و حرکت دوخت به درستی انجام می‌شود. البته امروزه با توجه به اینکه جیوه یک ماده خطرناک محسوب می‌شود، دیگر در ساخت و تولید چرخ خیاطی‌ها از این ماده استفاده نمی‌کنند.

نکات مهم آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی

817eaf02 f381 4b46 a36f 78a4f81f3d4a

آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی برای افراد مبتدی در خیاطی جزو اصولی‌ترین کارها محسوب می‌شود که در این بخش به نکات مهم آن می‌پردازیم.

  • دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

اگر اولین فرد دارنده خیاطی خود نباشید، احتمالا به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی دسترسی ندارید. در اولین مرحله برای کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی بهتر است تا دفترچه خیاطی موردنظر را تهیه کنید. شما با مطالعه دفترچه راهنمای چرخ خیاطی علاوه بر آشنایی با نحوه کار با دستگاه، با نکات و ترفندهای مختلفی در رابطه با چرخ خیاطی موردنظر دسترسی داشته باشید. همچنین بسیاری از چرخ خیاطی‌ها علاوه بر نسخه چاپی، دفترچه راهنمای آنلاین را نیز دارند و شما می‌توانید با کمی جست‌وجوی اینترنتی به این دفترچه دسترسی پیدا کنید.

  • بخش های یک چرخ خیاطی

چرخ خیاطی‌های قدیمی و جدید همگی بخش‌های پایه یکسانی دارند و تنها در چرخ خیاطی‌های جدید، بیشتر بخش‌ها در داخل بدنه آن قرار دارد. سعی کنید به منظور آشنایی با نحوه کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی سعی کنید بخش‌های اصلی دستگاه را به خاطر بسپارید. این کار باعث می‌شود تا در کشف الگوها و کارایی‌های چرخ خیاطی و عیب‌یابی دستگاه راحت‌تر عمل کنید.

  • کنترل سرعت چرخ خیاطی

یکی دیگر از نکاتی که در آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی باید به آن توجه داشته باشید، کنترل سرعت چرخ خیاطی است. پدال پایی در دستگاه چرخ خیاطی مانند پدال گاز یک ماشین عمل کرده و هرچه بیشتر فشار داده شود، دستگاه چرخ خیاطی با سرعت بیشتری شروع به دوخت می‌کند.

برای شروع کار با پدال چرخ خیاطی بهتر است پاشنه پای خود را روی زمین نگه دارید و تنها جلوی پای خود را بر روی پدال قرار دهید. اگر کنترل سرعت چرخ خیاطی برایتان سخت است و سرعت دوخت دستگاه بیش از حد سریع است، می‌توانید تنها با نوک انگشت شست پای خود پدال را فشار دهید.

یکی از راهکارهای مسلط شدن به کنترل سرعت دوخت در دستگاه این است که تنظیم سرعت را زمانی که هنوز نخ‌کشی انجام نشده، امتحان کنید. هنگامی که به کنترل سرعت مسلط شدید و توانستید که این کار را به خوبی انجام دهید، می‌توانید نخ‌کشی را انجام دهید و سپس با کمی تمرین بیشتر حرفه‌ای شوید.

  • سوزن‌های چرخ خیاطی را بشناسید

پارچه‌های متفاوت، نیاز به سوزن‌های متفاوتی دارند و رایج‌ترین مشکلی که باعث تعویض سوزن می‌شود، پرش در دوخت چرخ خیاطی است. در هنگام انتخاب سوزن برای خیاطی باید به موارد مختلفی از جمله نوع و وزن پارچه توجه داشته باشید. لازم به ذکر است که برخی از سوزن‌ها تنها برای موقعیت‌های خاص استفاده می‌شوند. پیش از کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی حتما در مورد قابلیت‌های تمام سوزن‌های دستگاه یاد بگیرید تا برای حل مشکلات ساده وقت کمتری را صرف کنید.

  • از یک ابزار راهنما استفاده کنید

برای اینکه یک دوخت مستقیم را در کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی تجربه کنید، توصیه می‌کنیم از یک ابزار راهنما استفاده کنید. مشاهده مسیر دوخت پارچه با استفاده از راهنما در هنگام دوخت باعث می‌شود تا درزی مستقیم و منظم داشته باشید. بدین منظور می‌توانید این کار را روی پایه چرخ خیاطی و یا روی صفحه دوخت انجام دهید.

  • با صفحه هدایت کننده چرخ خیاطی آشنایی پیدا کنید

به منظور آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی بهتر است تا طرز کار صفحه هدایت‌کننده چرخ خیاطی را بشناسید. صفحه هدایت‌کننده دستگاه چرخ خیاطی کمک می‌کند تا پارچه در زیر سوزن و به سمت چرخ خیاطی هدایت شود. اگر پارچه را به جلو فشار دهید و یا آن را بکشید، این کار باعث می‌شود تا سوزن کج شود و مشکلات مختلفی در دستگاه ایجاد گردد.

  • نخ کشی چرخ خیاطی

اگر به دفترچه راهنما دسترسی ندارید و می‌خواهید خیاطی را شروع کنید، اصول نخ‌کشی را در شروع کار نباید فراموش کنید. در شروع نخ‌کشی همیشه پایه فشار را در بالا نگه دارید تا تنش و فشار چرخ خیاطی آزاد شود و به نخ اجازه داده شود به راحتی در جای خود قرار گیرد.

  • کیفیت نخ

اگر می‌خواهید خیاطی را به درستی پیش ببرید، به هیچ عنوان به خاطر قیمت پائین نخ، یک نخ با کیفیت پائین نخرید تا با مشکلات مختلف برخورد نکنید. دقت داشته باشید که نخ هم تاریخ انقضا دارد.

  • آشنایی با مراحل دوخت

در ابتدای کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی باید پایه چرخ خیاطی را بلند کنید و پارچه را از جائی که می‌خواهید دوخت را آغاز کنید، زیر پایه قرار دهید. سپس پای خود را کمی بر روی پدال فشار دهید و سرعت حرکت پارچه را کنترل کنید. همچنین سرعت حرکت پارچه را با استفاده از دست‌هایتان کنترل نمائید. پس از تمام شدن کار، پارچه را زیر دوخت کمی عقب و جلو ببرید تا سر و ته دوختتان محکم شود. این کار باعث جلوگیری از نخ‌کش شدن یا شکافته شدن کوک‌های شما می‌گردد.

نحوه نگهداری از چرخ خیاطی مارشال قدیمی

یکی از نکات مهم در آموزش کار با چرخ خیاطی مارشال قدیمی این است که بتوانید روش‌هایی را برای بهبود عملکرد دستگاه چرخ خیاطی به کار ببرید. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیز کردن قطعات چرخ خیاطی قدیمی
  • بررسی چرخ خیاطی و پیدا کردن سر منشا مشکل در هنگام خرابی
  • بررسی کیفیت و نحوه عملکرد چرخ هنگام دوخت
  • روغن‌کاری چرخ خیاطی

دقت داشته باشید برای اینکه دستگاه چرخ خیاطی شما خیلی زود به مشکل برنخورد، ابتدا بهتر است یک دستگاه باکیفیت خریداری کنید و توصیه می‌کنیم از وبسایت های معتبر مانند ترب، دیجی کالا، ایمالز و چرخیران آن را تهیه نمائید.

80 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×