روش های موثر در کاهش ورم بینی از زبان جراح بینی مشهد

یکی از مهم ترین و اصلی ترین معضلات بیماران پس از انجام جراحی بینی ، میزان تورم و التهاب بینی است. از آنجایی که این موضوع مانع از آن می شود که فرد پس از جراحی بتواند شاهد تغییرات اصلی بینی و همچنین فرم نهایی بینی باشد ، می تواند ناراحتی هایی را در بیماران ایجاد نماید. برخی از افراد پس از جراحی تورم کمی را تجربه کرده این در حالی است که میزان تورم در برخی از افراد به قدری شدید است که بینی از حالت اولیه نیز بزرگتر به نظر می رسد ؛ هر چند که تورم بعد از جراحی موضوع طبیعی بوده اما با این حال ممکن است برای برخی از بیماران آزاردهنده باشد ؛ از این رو در ادامه به توصیه های کلیدی دکتر زرین قلم ، جراح بینی خوب در مشهد جهت کاهش ورم بینی خواهیم پرداخت.

images 1697356730 652b9bba8eaf8

روش های سریع و موثر در کاهش ورم بینی

اگر شما نیز بعد از جراحی بینی در مشهد از تورم و التهاب بینی خود ناراحت هستید و به دنبال راهی برای کاهش تورم بینی می گردید ، راهکارهای زیر را از دست ندهید همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک کلیک نمایید.

  • بسیاری از افراد نسبت به رژیم غذایی خود بی اهمیت هستند ؛ در حالی که مواد خوراکی که بعد از عمل بینی مصرف می کنید ، تاثیر زیادی در کاهش یا افزایش ورم بینی شما دارد. از این رو در طی دوران نقاهت از بیماران خواسته می شود تا آب و مایعات زیادی بنوشند و از میوه و سبزیجات تازه و خوراکی هایی که خاصیت ضد التهابی دارند ، تغذیه کنند. همچنین توصیه می شود از مصرف نمک و خوراکی های شور جدا پرهیز نمایید. نمک و ادویه ها تاثیر بسزایی در افزایش ورم بینی شما بعد از عمل دارند ، از این رو پیشنهاد می شود مصرف آن را به حداقل میزان ممکن برسانید.

سیگار کشیدن نیز تا حد زیادی در افزایش ورم بینی و طولانی تر شدن دوره نقاهت تاثیر دارد ، از این رو توصیه می شود حداقل به مدت سه هفته از مصرف سیگار پرهیز نمایید و حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان خودداری کنید.

  • نکته بسیار مهمی که در کاهش ورم بینی تاثیر دارد ، چگونگی خوابیدن پس از جراحی است. نحوه صحیح خوابیدن شما بعد از عمل بینی علاوه بر کمک به کاهش ورم بینی از آسیب دیدن بینی در هنگام خواب نیز جلوگیری می کند. پیشنهاد می شود حداقل تا 6 هفته به صورت طاقباز استراحت نمایید و دو یا سه بالش در زیر سر قرار دهید تا سر و شانه های شما در ارتفاع بالاتری نسبت به بدن قرار گرفته و به عبارتی به حالت نیمه نشسته در زاویه 90 درجه استراحت نمایید.
  • از دیگر موارد موثر در کاهش سریع ورم بینی به استفاده از چسب بینی می توان اشاره نمود. بعد از گذشت یک هفته از جراحی که پانسمان بینی برداشته می شود ، لازم است به صورت مرتب از چسب بینی استفاده کنید. به مرور بعد از گذشت یک هفته ، زمانی که اقدام به تعویض چسب می نمایید ، به خوبی شاهد روند کاهشی ورم بینی و شکل گیری بهتر بینی خود خواهید بود. چسب زدن بینی به نحو صحیح نیز از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ به همین دلیل توصیه می شود از جراح بینی خود بخواهید تا به صورت کامل و دقیق مراحل چسب زدن به بینی پس از جراحی را به شما آموزش دهد.
  • از دیگر مواردی که می تواند در کاهش یا افزایش ورم بینی شما تاثیر داشته باشد به میزان فعالیت های بدنی بیماران می توان اشاره نمود. توصیه می شود بعد از جراحی استراحت کافی داشته باشید اما این به معنای استراحت مطلق نیست در واقع لازم است بیماران از انجام هرگونه فعالیت شدیدی که منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود پرهیز نمایند ، این نوع از فعالیت های پرتنش می تواند ورم بینی را افزایش داده و سبب خونریزی و حتی باز شدن بخیه های جراحی شود. به همین دلیل لازم است به مدت یک ماه از انجام ورزش های سنگین ، رابطه جنسی ، بلند کردن اجسام سنگین پرهیز نمایید.

 اگر با گذشت زمان ورم بینی کم نشد چه کار کنیم ؟

ممکن است برخی از افراد با وجود رعایت مراقبت های بعد از جراحی همچنان شاهد تورم بسیاری در بینی خود باشند و این موضوع نگرانی هایی را برای آن ها ایجاد نماید. به صورت کلی این موضوع در افرادی که بینی گوشتی و پوست بسیار ضخیم دارند ، بیشتر مشاهده می شود. در چین شرایطی پزشک بعد از بررسی شرایط موجود و وضعیت بهبودی بافت های بینی پس از جراحی در صورت لزوم تزریق کورتون به بینی را پیشنهاد می کند. تزریق کردن کورتون به بینی می تواند به نازک شدن پوست ، کاهش التهابات بینی و رفع تورم بینی کمک زیادی کند. برخی از بیماران بعد از یک بار تزریق این دارو نتیجه خوبی دریافت می کنند ، در حالی که برخی نیازمند دو الی سه بار تزریق کورتون به بینی در بازه های زمانی مختلف هستند. دقت داشته باشید که تزریق خودسرانه کورتون به بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود ؛ چرا که اگر تزریق در دوز نامناسب و به نقطه اشتباهی از بینی انجام شود ، عوارض جبران ناپذیری را ایجاد خواهد نمود.

منبع : دکتر محمد علی زرین قلم

58 / 100

دیدگاهتان را بنویسید