» معرفی کسب و کار » چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم؟
چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم؟
معرفی کسب و کار

چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم؟

مارس 3, 2024 8052

زبان انگلیسی، مهارتی است که در بسیاری از مشاغل به کار ما می‌آید. چه بخواهید در ایران مشغول به کار شوید و چه خارج از ایران، ممکن است نیاز باشد در مصاحبه کاری خود انگلیسی حرف بزنید. بسیاری از مشاغل با مهارت در خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی پیش می‌روند، به همین دلیل اغلب کارآموزان از یادگیری مهارت مکالمه سر باز می‌زنند و در نهایت، در مصاحبه دچار مشکل می‌شوند. در صورتی که قرار باشد برای یک موقعیت شغلی به زبان انگلیسی اقدام کنیم، باید بدانیم که چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم؟ این کار تکنیک‌هایی دارد که فراتر از آموزش مکالمه معمولی است. با ما همراه باشید تا با این موارد بیشتر آشنا شویم.

اصول زبان انگلیسی برای شرکت در مصاحبه کاری

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد! شاید به نظرتان عجیب برسد، اما یادگیری زبان انگلیسی به تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت شما در مصاحبه‌های شغلی باشد. برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را در این نوع جلسات داشته باشید، باید به دنبال یادگیری زبان انگلیسی ویژه مشاغل باشید. هیچکدام از ما همانگونه که در خانه و با دوستان خود صحبت می‌کنیم، در یک جلسه کاری حرف نمی‌زنیم. بنابراین، نباید توقع داشته باشید با یادگیری انگلیسی عمومی، به راحتی بتوانید وارد فضاهای حرفه‌ای و تخصصی شوید.
اگر شما هم نمی‌دانید باید چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

۱- در زبان عمومی به سطح پیشرفته برسید

اگر هنوز در انگلیسی عمومی مهارت کافی ندارید، نمی‌توانید برای یادگیری انگلیسی بازرگانی اقدام کنید. به همین دلیل باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که در مهارت‌های عمومی زبان انگلیسی به سطح پیشرفته رسیده‌اید. برای این کار، باید ابتدا در یک آزمون تعیین سطح تخصصی شرکت کنید. بهتر است این آزمون بر اساس معیارهای CEFR باشد تا به درستی میزان مهارت شما را نشان دهد. در صورتی که مهارت شما بر اساس این معیار در حد C1 یا C2 باشد، یعنی آمادگی شروع زبان انگلیسی پیشرفته برای استفاده در فضای کاری را دارید. در غیر این صورت، بهتر است در دوره‌های عمومی زبان انگلیسی شرکت کنید تا مهارت‌های پایه شما به خوبی تقویت شوند و به سطح ایده‌آل برسید.

۲- نکات گرامری را به درستی بیاموزید

هنگامی که مکالمه زبان انگلیسی را می‌آموزید، تمرکز اصلی بیشتر بر رساندن منظور است و گرامر، در وهله دوم قرار دارد. با این حال، برای اینکه بدانیم چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم، باید روی مهارت‌های گرامری خود تمرکز ویژه داشته باشیم. در فضاهای کاری، رساندن منظور کافی نیست و باید بتوانید به طور دقیق، مفاهیم مورد نظر خود را انتقال دهید. اشکال‌های گرامری فاحش، می‌توانند باعث ایجاد سوء‌تفاهم شوند. به همین دلیل اگر می‌خواهید در فضایی که در آن انگلیسی صحبت می‌کنند مشغول به کار شوید و باید در مصاحبه انگلیسی شرکت کنید، حتما گرامر را در سطح پیشرفته بیاموزید.

۳- واژگان تخصصی شغل خود را یاد بگیرید

برخی واژه‌ها حالت عمومی دارند و می‌توان از آن‌ها در هر شرایط و موقعیتی استفاده کرد. در عوض، برخی واژه‌ها تخصصی هستند و تنها در شرایط خاص می‌توان آن‌ها را به کار برد. فضای شغلی، نیازمند بکارگیری واژه‌های تخصصی همان شغل است. به عنوان مثال اگر در حوزه مارکتینگ و بازاریابی فعالیت دارید، باید با واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی این رشته در زبان انگلیسی آشنا باشید. بخشی از فرایند یادگیری زبان انگلیسی ویژه مشاغل به آموزش واژه‌های مربوط به همان شغل اختصاص دارد که می‌تواند در پیشبرد بهتر مصاحبه کاری به زبان انگلیسی موثر باشد.

۴- کوتاه و مفید حرف زدن را تمرین کنید

وقتی در مصاحبه کاری شرکت می‌کنید، بیشتر از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان نخواهید داشت. به همین دلیل باید بیاموزید که چگونه کوتاه، مفید و موثر حرف بزنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند هرچه بیشتر در مصاحبه کاری حرف بزنند، بهتر می‌توانند مهارت زبان انگلیسی خود را به رخ بکشند. این در حالی است که اوج مهارت در هر زبانی، وقتی مشخص می‌شود که یک شخص بتواند به کوتاه‌ترین شکل ممکن، منظور خود را به طور کامل انتقال دهد. پس اگر مدام از خود می‌پرسید که چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم، بهتر است روی مهارت مختصر گویی خود کار کنید.

۵- رسمی حرف بزنید اما کلیشه‌ای نباشید

مصاحبه کاری، یک جلسه رسمی است و در آن باید سعی کنید مودبانه صحبت کنید. با این حال، نباید لحن شما به حالت کتابی و کلیشه‌ای تغییر کند؛ به خصوص اگر برای ورود به یک شرکت استارتاپی درخواست ارسال کرده باشید. حالت رسمی مکالمه شما نباید باعث شود از عبارت‌ها و واژه‌های نامانوس و غریبی استفاده کنید که در محاوره عادی رایج نیستند. همین که در مواقع مورد نیاز، بتوانید از عبارت‌های تخصصی رشته خود بهره ببرید.

چگونه برای شرکت در مصاحبه کاری به زبان انگلیسی آماده شویم؟

در صورتی که قرار است برای شغلی که به زبان انگلیسی نیاز دارد اقدام کنید، باید ابتدا از مهارت خود در این زبان مطمئن شوید. برای آمادگی پیش از مصاحبه، حتما کارهای زیر را انجام دهید:

۱- در آزمون تعیین سطح شرکت کنید

نخستین قدمی که باید برای آمادگی جلسه مصاحبه به زبان انگلیسی انجام دهید، شرکت در آزمون تعیین سطح آنلاین یا حضوری است. در این آزمون، مشخص خواهد شد که شما چقدر به انگلیسی مسلط هستید و آیا اصلا آمادگی مکالمه تخصصی به این زبان را دارید یا نه. آزمون تعیین سطح استاندارد، می‌تواند منجر به انتخاب دوره آموزشی مناسب برای آموزش زبان انگلیسی شود. به عنوان مثال کسی که در این آزمون به سطح بالاتر از متوسط و پیشرفته رسیده باشد، صلاحیت ورود به دوره‌های  زبان انگلیسی ویژه مشاغل را خواهد داشت.

۲- آموزشگاه زبان مناسب خود را انتخاب کنید

این مرحله می‌تواند پیش از آزمون تعیین سطح قرار بگیرد، زیرا بسیاری از موسسات زبان انگلیسی آزمون تعیین سطح اختصاصی خود را دارند. در صورتی که قصد ما این باشد که یاد بگیریم چطور در مصاحبه کاری انگلیسی صحبت کنیم، باید نکات زیر را در انتخاب آموزشگاه در نظر بگیریم:

  • موسسه انتخابی باید به درستی زبان‌آموزان را تعیین سطح کند و ترجیحا بر اساس معیار CEFR، سطح آن‌ها را اعلام نماید.
  • یک موسسه خوب و کامل برای آمادگی پیش از مصاحبه کاری، علاوه بر دوره‌های عمومی زبان انگلیسی، دوره تخصصی انگلیسی بازرگانی یا انگلیسی شغلی نیز برگزار می‌کند.
  • موسسه‌های معتبر عموما شعبه‌های متعددی در سراسر ایران دارند و علاوه بر خدمات حضوری، کلاس‌های آنلاین نیز ارائه می‌دهند.
  • در صورتی که در زمان نزدیک قصد شرکت در مصاحبه کاری به انگلیسی را دارید، باید سراغ موسسه‌ای بروید که دوره‌های فشرده نیز برگزار کند.

۳- با یک پارتنر تمرین داشته باشید

جلسه مصاحبه کاری، یک مکالمه رو در رو بین شما و یک یا چند نفر دیگر است. به همین دلیل باید یاد بگیرید چگونه اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و عملکرد بهتری داشته باشید. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، این است که یک پارتنر زبان انگلیسی خوب برای خود بیابید و به طور منظم با او تمرین کنید. این تمرین‌ها باعث می‌شوند مکث‌های غیرضروری و تپق‌های کمتری داشته باشید و در نتیجه، عملکرد کلی شما در مصاحبه کاری بهتر شود.

۴- سوالات احتمالی را بررسی کنید

یکی دیگر از نکته‌های مهم برای آمادگی مصاحبه کاری انگلیسی، این است که سوال‌های احتمالی را بیابید و به آن‌ها پاسخ دهید. فرقی نمی‌کند مهارت شما در انگلیسی چقدر باشد، اگر این زبان را پس از دوران کودکی و به عنوان زبان دوم آموخته باشید، بداهه‌گویی برایتان دشوار خواهد بود. بنابراین، حتما یک پیش‌زمینه ذهنی برای خود بسازید و در جلسه مصاحبه، از آن کمک بگیرید.

دوره زبان انگلیسی برای مشاغل در موسسه سفیر گفتمان

در صورتی که قرار است در مسیر شغلی آینده خود، در مصاحبه‌های کاری به زبان انگلیسی شرکت کنید ولی آمادگی کافی ندارید، بهتر است همین امروز یادگیری را آغاز کنید. دوره تخصصی زبان انگلیسی ویژه مشاغل  در موسسه زبان سفیر گفتمان، یکی از گزینه‌های عالی برای کسانی است که می‌خواهند انگلیسی را با توجه به حوزه شغلی خود بیاموزند و از آن بهره ببرند. همچنین، در صورتی که در مهارت‌های عمومی مکالمه مشکل دارید، دوره‌های تخصصی مکالمه این موسسه برای شما بسیار مفید و موثر خواهند بود. برای شرکت در این دوره‌ها، کافی‌ است در آزمون تعیین سطح سفیر شرکت کنید و سپس، آموزش را به صورت حضوری یا مجازی پیش ببرید.

80 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×