» راهنمای خرید » انواع میلگرد؛ آشنایی با کاربرد میلگردها و استفاده در آرماتور، توری مش، مش جوشی و غیره
راهنمای خرید

انواع میلگرد؛ آشنایی با کاربرد میلگردها و استفاده در آرماتور، توری مش، مش جوشی و غیره

ژانویه 8, 2024 زمان مطالعه: 3 دقیقه 70120

میلگرد یک محصول فولادی گرم نورد است که از مقطع ساخته می‌شود. میلگرد انواع مختلفی دارد؛ به طور کلی می‌توان گفت میلگردها از لحاظ شکل ظاهری، جنس، نحوه عرضه، سایز و استاندارد تولید در دسته بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. همچنین میلگردها کاربردهای گسترده‌ای دارند؛ کاربرد انواع میلگرد را می‌توان در ساختمان سازی، صنایع توری مفتولی و غیره مشاهده کرد. اگر با انواع میلگرد و کاربرد آنها آشنایی ندارید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

در این صفحه پس از معرفی انواع میلگردها، کاربرد آنها را بررسی خواهیم کرد. مطالعه این راهنمای جامع به تمام افراد توصیه می‌شود. البته اگر قصد خرید میلگرد یا محصولات میلگرد محور را دارید، خواندن این مطلب برای شما واجب است. برای مثال مش توری از میلگردها ساخته می‌شود. اگر مایل به خرید مش فلزی هستید، قبل از استعلام قیمت مش حتما تا انتها این مطلب را مطالعه کنید، سپس با اطلاعات کامل سفارش مش مشبک فلزی را ثبت نمایید.

دسته بندی انواع میلگردها از نگاه متفاوت

انواع میلگردها را می‌توان بر اساس پارامترهایی نظیر شکل ظاهری، جنس، نحوه عرضه، سایز و استاندارد تولید دسته بندی کرد.

7ed3e871 fa1f 424d b1da 694b9c18f534
در جدول انواع میلگرد زیر به طور مختصر و مفید این دسته بندی‌ها تعیین شده است:

نوع دسته بندیانواع
شکل ظاهریساده، آجدار
جنساروپایی، فولاد کربنی، گالوانیزه، کاپوزیتی، فولاد ضد زنگ، پوشش اپوکسی
نحوه عرضهشاخه، کلاف
سایز6، 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28، 32، 36، 40، 50
استاندارد تولیدA1، A2، A3، A4

در ادامه توضیحات بیشتری درباره انواع هر میلگرد از نظر دسته بندی‌های نامبرده در جدول ارائه خواهیم کرد.

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

میلگردها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. تفاوت میلگرد ساده و آجدار مشخص است. میلگرد ساده سطح صاف و بدون آجی دارد، اما سطح میلگرد آجدار پر از برجستگی است. البته میلگردهای ساده و آجدار هر یک به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. انواع میلگرد آجدار شامل استانداردهای A2، A3 و A4 می‌باشد. با این حال انواع میلگرد ساده تنها شامل یک استاندارد A1 است.

انواع میلگرد از لحاظ جنس

میلگرد از منظر جنس به انواع مختلفی همچون میلگرد اروپایی، میلگرد فولاد کربنی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد کاپوزیتی، میلگرد فولادی ضد زنگ و میلگرد با پوشش اپوکسی تقسیم می‌شود. تفاوت میلگردها از لحاظ جنس معمولا به ساختار و پوشش آنها بازمی‌گردد. برای مثال میلگرد اروپایی از منگنز در ساختار خود بهره می‌برد. یا برای مثال میلگردهای گالوانیزه به پوشش روی در سطح خود مجهز هستند.

انواع میلگرد از دید نحوه عرضه

میلگردها از لحاظ نحوه عرضه به بازار به دو دسته شاخه و کلاف تقسیم می‌شوند. میلگردهای شاخه به عنوان یکی از از انواع میلگرد برحسب نوع عرضه به صورت شاخه‌های 12 متری روانه بازار می‌شوند. در مقابل میلگردهای کلاف به صورت کلاف‌هایی در هم تنیده عرضه می‌گردند. معمولا ضخامت میلگردهای کلاف بین 5.5 میل الی 10 میل است. میلگردهایی با ضخامت بیشتر کلاف نمی‌شوند.

انواع میلگرد بر اساس سایز

یکی دیگر از انواع دسته بندی‌هایی که برای میلگردها در نظر گرفته می‌شود، بر اساس ضخامت آنها شکل گرفته است.

انواع میلگرد بر حسب ضخامت به شرح زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • میلگرد 6
  • میلگرد 8
  • میلگرد 10
  • میلگرد 12
  • میلگرد 14
  • میلگرد 16
  • میلگرد 18
  • میلگرد 20
  • میلگرد 22
  • میلگرد 25
  • میلگرد 28
  • میلگرد 32
  • میلگرد 36
  • میلگرد 40
  • میلگرد 50

تقسیم سایز میلگرد به شرح بالا است، اما وزن این مقادیر می‌تواند در برندهای مختلف، متفاوت باشد.

انواع میلگرد از لحاظ استاندارد تولید

میلگردها بر اساس استاندارد تولید به چهار دسته تقسیم می‌شوند. این چهار دسته با نام‌های میلگرد زیر نامگذاری شده‌اند:

  • (S240) A1
  • میلگرد (S340) A2
  • میلگرد (S400) A3
  • میلگرد (S500) A4

میلگرد نوع A1 هیچ آجی ندارد، اما تفاوت سایر استانداردها در نوع و شکل آج خلاصه می‌شود. جالب است بدانید به میلگرد A1 میگلرد ساده، میلگرد A2 میگلرد آجدار مارپیچ، میلگرد A3 میلگرد آجدار جناغی و میلگرد A4 میلگرد آجدار مرکب گفته می‌شود.

کاربرد انواع میلگردها

کاربرد انواع میلگردها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این موضوع بیشتر به تفاوت در خواص فیزیکی و ترکیبات میلگردها مربوط می‌شود. میلگرد اروپایی به دلیل برخورداری از منگنز مقاومت بالایی در برابر خم شوندگی دارد. از همین حیث بیشترین کاربرد میلگرد اروپایی به پروژه‌هایی که نیاز به یکپارچه سازی دارند، مثل نواحی زلزله خیز، محدود می‌گردد. میلگرد فولاد پر کربن مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی ندارد، اما در پروژه‌هایی که نیاز به قدرت و کشش بالا است، مناسب خواهد بود.
میلگرد با پوشش اپوکسی همان میلگرد فولاد پرکربن است که با روکش اپوکسی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری کسب کرده است. بنابراین کاربرد میلگردهای فولاد پرکربن با کاربرد میلگرهای اپوکسی تقریبا یکسان خواهد بود.

73ee2de0 fba7 4106 9e1e e697b11fd209

در نقطه مقابل میلگردهای فولادی ضد زنگ و گالوانیزه مقاومت فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. بنابراین در پروژه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا است، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. همچنین میلگردهای کامپوزیتی به دلیل تقویت با الیاف فیبر ویژگی‌های بی نظیری دارند. از جمله ویژگی‌های آنها می‌توان به مقاومت، استحکام و سبکی آنها اشاره کرد. با توجه به این ویژگی‌ها، کاربرد میلگردهای کامپوزیتی در صنایعی نظیر خودروسازی، کشتی سازی، هوافضا، ساخت و سازهای عظیم و … مشاهده می‌شود.

کاربرد انواع میلگرد براساس استاندارد تولید

شاید بد نباشد کاربرد انواع میلگردها بر اساس استاندارد تولید آنها را هم بررسی کنیم. از میلگردهای A1 بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کاربرد میلگردهای A2، A3 و A4 مربوط به پروژه‌های ساخت و ساز می‌شود. در واقع انواع میلگرد در ساختمان میلگردهای استاندارد A2، A3 و A4 به شمار می‌روند. با افزایش نمره استاندارد مقاومت میلگرد نیز افزایش پیدا می‌کند. از همین رو از میلگرد A2 برای مقاوم سازی پروژه‌های کوچک، از میلگرد A3 جهت مقاومت سازی پروژه‌های نسبتا عظیم و از میلگرد A4 برای پروژه‌های فوق عظیم مثل سدسازی، یا ساخت آسمان خراش استفاده می‌شود.

کاربرد انواع میلگرد در آرماتوربندی

کاربرد میلگرد در آرماتوربندی افزایش مقاومت کششی بتن است. افزایش مقاومت کششی بتن به معنای افزایش استحکام سازه می‌باشد. با توجه به این موضوعات، مهندسان ترجیح می‌دهند از انواع میلگردهای آجدار برای آرماتوربندی استفاده کنند. چرا که برجستگی میلگردهای آجدار باعث درگیری بیشتر میلگرد با بتن می‌شود. از همین جهت مقاومت کششی بتن افزایش بیشتری پیدا می‌کند. در مقابل میلگردهای ساده گزینه مناسبی جهت آرماتوربندی نیستند. بنابراین در زمان آرماتوربندی باید روی آنها خط قرمز بکشید. بیشترین کاربرد میلگرد ساده در صنعت مشاهده می‌شود.

استفاده از انواع میلگرد در توری مش

توری مش یک شبکه فلزی مشبک است که از اتصال میلگردهای پارالل ساخته می‌شود. در ساخت شبکه میلگرد مش تنها برخی از میلگردها به درد می‌خورند. اصولا میلگرد سایز 6، میلگرد سایز 8، میلگرد سایز 10 و میلگرد سایز 12 برای ساخت فنس جوشی به کار گرفته می‌شود. در این صورت به محصول نهایی توری مش درشت بافت گفته می‌شود. اما گاهی اوقات با استفاده از کشش میلگردها توری را با میلگردهای سایز کمتر از 6 تولید می‌کنند که در این صورت به محصول حاصل توری مش ریز بافت گفته می‌شود.
37ce98b17 3010 4791 be19 4bd0e00b1588

قابل ذکر است مش فلزی هم از میلگرد آجدار، هم از میلگرد ساده تولید می‌گردد. منتهی میلگرد 6 ساده و میلگرد 8 آجدار از محبوب‌ترین گزینه‌ها جهت ساخت انواع مش هستند.

کاربرد انواع میلگرد در مش جوشی

فلسفه استفاده از میلگرد در شبکه توری مش به همان افزایش استحکام سازه بازمی‌گردد. گاهی اوقات برای افزایش استحکام بتن به جای آرماتوربندی از مش جوشی استفاده می‌شود. البته مقاومت میلگرد در مش جوشی در برابر مقاومت میلگرد در شبکه آرماتور کمتر است. به همین دلیل از مش فلزی تنها در قسمت‌هایی از سازه که مقاومت کششی کمتر است، استفاده می‌شود. در واقع کاربرد میلگرد در مش جوشی همان خنثی کردن نیروی کششی وارد بر ساختمان است. با این حال این عملیات نسبت به آرماتوربندی با قدرت کمتری انجام می‌شود.

راهنمای خرید انواع میلگرد آرماتور، توری مش و غیره

در این مطلب با انواع میلگرد ها آشنا شدیم. همچنین کاربرد انواع میلگرد در ساختمان، کاربرد انواع در فونداسیون، کاربرد انواع میلگرد از نظر مقاومت و بسیاری از موارد دیگر را بررسی کردیم. اکنون اطلاعات جامعی درباره میلگرد دارید. بنابراین با اطلاعات کامل می‌توانید برای خرید میلگرد اقدام کنید.
البته شاید از ما بپرسید آیا کارخانه‌ای یا فروشنده‌ای وجود دارد که قیمت میلگرد در آن مقرون به صرفه باشد؟ پاسخ مثبت است، ما به شما کارخانه فولاد توفیقی را معرفی می‌کنیم. البته من به شخصه میانه خوبی با تبلیغ ندارم، پس زیاد از این فروشنده صحبت نمی‌کنم! اما اگر مایل به خرید میلگرد از صنایع فولاد توفیقی با قیمت مناسب هستید، خودتان به صفحه https://fouladtofighi.com/rebar/ مراجعه کنید.

76 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×