» سلامتی » درمان بیماری » با این 11 روش جوش های زیر بغل را درمان کن
جوش های زیر بغل
درمان بیماری

با این 11 روش جوش های زیر بغل را درمان کن

آوریل 8, 2023 70189

جوش های زیر بغل، التهابات خارش‌دار و اذیت‌کننده‌ای هستند که اکثراً به جهت عفونت‌های باکتریایی یا قارچی یا درماتیت تماسی ایجاد می‌شود. جوش های زیر بغل اغلب در تابستان، زمانی که زیر بغل گرم و نمناک است، رایج هستند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان جوش های آزاردهنده زیر بغل وجود دارد. با حفظ آسایش و مراقبت از خودت، ذهنت را از توجه به این سوژه دور کن. یک حمام پاک‌کننده جو دوسر یا کمپرس سرد می‌تواند التهاب را کمی کاهش بدهد. با کمی مراقبت، این تحریکات پوستی به‌زودی برطرف می‌شوند.

بیشتر بخوانید :

عکس جوش زیر پوستی زیر بغل
عکس جوش زیر پوستی زیر بغل

1.ناحیه صدمه‌دیده را با آب و صابون بشوی:

در بسیاری از مواقع، جوش های زیر بغل از عفونت‌های باکتریایی یا قارچی ناشی می‌شوند. تمیزکردن زیر بغل با آب و صابون می‌تواند به پیشگیری از گسترش یا بدترشدن عفونت کمک کند.

2.از کمپرس سرد استفاده کن:

یک کیسه یخ یا یک حوله مرطوب روی جوش ها بگذار. همچنین می‌توانی مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بیندازی و روی جوش ها نگه داری. این کار باعث کاستی تورم و التهاب‌های پوست می‌شود.

  • این روش به‌ویژه برای درمان جوش‌ های گرمایی و‍ بثورات ناشی از لیکن پلان که یک بیماری التهابی پوست است، مفید است.
  • می‌توانی هرقدر که می‌خواهی از کمپرس خنک برای بهبود جوش های زیر بغل استفاده کنی ولی روزمره حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این کار را انجام بده. کیسه یخ را بیشتر از ۲۰ دقیقه روی پوستت نگه ندار.
  • این روش برای اقسام جوش های پوستی مفید و قابل‌استفاده است.

3.به محل خنک‌تری برو:

 آب‌وهوای گرم، شرجی و مرطوب می‌تواند باعث ایجاد جوش های گرمایی شود که زیر بغل را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند اما جوش هایی که با گرما مرتبط نیستند، در آب‌وهوای خنک بیشتر پیشروی می‌کنند. کولر یا پنکه را روشن کن تا هوا خنک‌تر شود. همچنین می‌توانی تا زمان عصر که هوا خنک‌تر می‌شود، پنجره‌ها را باز کنی یا به یک مرکزخرید یا جای دیگری که هوا خنک‌تر است بروی.

  • جوش های ناشی از گرما، به‌صورت مجموعه‌ای از برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ که باعث ایجاد سوزش می‌شوند یا به‌صورت برجستگی‌های شفاف که زیر آن‌ها مایعی وجود دارد، ظاهر می‌شوند.

4.بدنت را هیدراته نگه دار و به اندازه‌ی مکفی مایعات بنوش تا بدنت خنک بماند:

اگر بدنت بیش از حد گرم شود، ممکن است زیر بغلت جوش های گرمایی ایجاد شوند. آب و چای سرد بهترین گزینه برای هیدراته نگه‌داشتن بدن هستند. از نوشیدنی‌های انرژی‌زا، قهوه و نوشیدنی‌های ادرارآور دیگری که می‌توانند باعث کم‌آبی بدنت شوند، دوری کن.

  • مهم نیست چه چیزی سبب ایجاد جوش های زیر بغل شده‌اند، هیدراته‌ماندن می‌تواند به بهبودی این جوش ها کمک کند.

5.پماد برای جوش زیر بغل استفاده کن:

کرم‌های ضدخارش حاوی مواد تسکین‌دهنده مثل آلوئه‌ورا، ویتامین E و عصاره نعنا هستند که می‌توانند بدون توجه به علت جوش های پوستی، خارش و سوزش آن‌ها را کاهش دهند. اگرچه دستورالعمل‌های استفاده هر کالا متفاوت است ولی به‌طورکلی می‌توانی یک لایه نازک از کرم را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالی.

پماد برای جوش زیر بغل

  • از استفاده از کرم‌ها یا پمادهای حاوی مواد نفتی یا روغن معدنی که می‌توانند منافذ پوستت را مسدود کنند و جوش ها را بدتر کنند، خودداری کن.
  • همیشه قبل از استفاده از کرم یا پماد، دستورالعمل‌های نحوه استفاده از آن را بخوان.

6.جوش ها را نخاران:

خاراندن جوش ها می‌تواند باعث تحریک‌پذیری بیشتر ناحیه زیر بغل شود. خاراندن بیش از حد حتی ممکن است باعث شود باکتری‌ها از ناخن‌هایت وارد تاول‌هایی که ممکن است وجود داشته باشند، شوند و عفونت ایجاد شود.

  • اگر برای جلوگیری از خاراندن جوش ها به کمک نیاز داری، از داروهای آنتی‌هیستامین بدون نسخه مثل کلاریتین یا فکسوفنادین برای کاهش خارش جوش‌ های زیر بغل استفاده کن.

7.از انجام فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کن:

ورزش‌کردن یا انجام تمرینات ورزشی در هوای گرم می‌توانند منجر به (یا باعث بدترشدن) جوش های گرمایی زیر بغل شوند. اگرچه انجام ورزش به‌صورت منظم مهم است ولی ابتلا به جوش های گرمایی شدید می‌تواند نشانه این باشد که برنامه ورزشی تو خیلی سنگین و شدید است.

دانه زیر بغل نشانه چیست
دانه زیر بغل نشانه چیست
  • استراحت‌کردن و خودداری از انجام فعالیت‌های بدنی شدید، بدون توجه به علت جوش های زیر بغل، انتخاب عاقلانه‌ای است. البته اگر جوش های ایجاد شده ناشی از گرما باشند، اجتناب از انجام فعالیت‌های بدنی خیلی مهم‌تر از مواقع دیگر است.

8.در مورد داروها یا مکمل‌های جایگزین با پزشک مشورت کن:

اگر جوش های زیر بغل با شروع مصرف یک دارو یا مکمل جدید ایجاد شده‌اند، آن دارو یا مکمل می‌تواند علت بروز آن‌ها باشد. در این صورت با پزشک در مورد آن دارو صحبت کن و بپرس آیا جوش های زیر بغل از عوارض پوستی آن دارو است یا نه. پزشک می‌تواند در صورت لزوم به تو کمک کند داروی جایگزین دیگری را مصرف کنی.

  • مصرف هیچ دارو یا مکملی را بدون مشورت با پزشک قطع نکن.

9.از خوردن غذاها یا استفاده از محصولاتی که ممکن است باعث آلرژی شوند، خودداری کن:

حساسیت به بعضی از موادغذایی و محصولات می‌تواند منجر به خارش‌، اگزما و جوش‌ های پوستی شود. اگر متوجه شدی بعد از خوردن نوع خاصی از غذا یا استفاده از یک محصول خاص، به‌طور مرتب با جوش هایی در زیر بغل یا جاهای دیگر مواجه می‌شوی، از خوردن آن غذا یا استفاده از آن محصول خودداری کن.

  • شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی شامل حساسیت به شیر، تخم‌مرغ، سویا، صدف، آجیل، گندم و ماهی است.
  • صابون‌ها و موادشوینده می‌توانند باعث ایحاد تحریکات پوستی و جوش‌ های زیر بغل شوند.
  • جوش های ناشی از آلرژی می‌توانند خطرناک و برای زندگی تهدیدکننده باشند. اگر علائم دیگری به‌غیراز جوش های پوستی (مثل تورم صورت یا گلو یا مشکل در تنفس) داری، فوراً‌ به پزشک مرجعه کن.

10.جوش‌ هایی را که احتمال می‌دهی در اثر تماس با گیاهان سمی ایجاد شده‌اند، درمان کن:

اگر ۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از تماس مستقیم با شاخ‌وبرگ یک گیاه دچار جوش های شدید شدی، ممکن است آن گیاه بلوط سمی، پیچک سمی یا سماق سمی باشد. جوش های ناشی از چنین گیاهانی فقط با دارو درمان می‌شوند. در چنین مواردی برای تشخیص و تجویز داروی مناسب به پزشک مراجعه کن.

11.اگر جوش های زیر بغلت بهتر نشدند یا مرتباً عود کردند، به پزشک مراجعه کن:

اگر جوش ها به‌طور مرتب ظاهر می‌شوند و از بین می‌روند، ممکن است یک بیماری مثل درماتیت آتوپیک یا اگزما داشته باشی. فقط پزشک می‌تواند تشخیص بدهد آیا جوش های زیر بغلت ناشی از یک مشکل پزشکی است یا خیر و در صورت نیاز پماد (یا درمان‌های دیگری را) تجویز کند.

  • همچنین اگر جوش هایت ظرف یک یا دو روز بعد از شروع درمان برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنی.
منبع : ویکی هو
90 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×