» مجله خودرو » علت های آفتاب سوختگی خودرو ؛ انواع آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی خودرو
مجله خودرو

علت های آفتاب سوختگی خودرو ؛ انواع آفتاب سوختگی

ژوئن 4, 2023 7098

آفتاب سوختگی خودرو یکی از مشکلاتی است که برای مالکین خودرو آزار دهنده است.وقتی که خودروی شما برای مدت های طولانی در معرض مستقیم آفتاب قرار می گیرد، اشعه فرابنفش خورشید با قدرت تخریب بالایی که دارد، به راحتی به عمق رنگ خودرو نفوذ کرده و رنگدانه ها را به آرامی تجزیه می نماید. سپس باعث اکسید شدن رنگ بدنه و در نهایت محو شدن آن می شود. در این مواقع احتمال تغییر ظاهر و شکننده شدن پلاستیک‌ها و لاستیک‌های استفاده شده در بدنه خارجی خودرو نیز دور از انتظار نیست .رنگ آفتاب سوخته بدنه در کاهش جذابیت خودروی شما بسیار موثر بوده و در نتیجه ارزش آن را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید :

معرفی ۸ فیلم جنگی جذاب و دیدنی

انواع آفتاب سوختگی:

در صورتی که آفتاب سوختگی اتفاق بیفتد باید نسبت به رفع آن اقدام کنیم و قبل از اینکه بیشتر شود آن را بهبود داد. آفتاب سوختگی را میتوان بر اساس شدت و آسیبی که به رنگ و خودرو وارد می کند به 2 دسته کلی تقسیم نمود:

1-آفتاب سوختگی سطحی

این دسته را می‌توان جزو دسته قابل ترمیم قرار داد. در این دسته به اصطلاح می‌گویند سطح مات شده اما به شوره نرسیده است. در واقع در این دسته پوشش سطحی رنگ یا همان کیلر از بین رفته است و سطح شروع به تغییر رنگ و یا همان مات شدن کرده است. بهتر است در این حالت سریعا وارد کار شده و تا زمانی که آفتاب سوختگی پیش روی نکرده است نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در این حالت باید با پولیش کردن و سرامیک خودرو به رفع این مشکل پرداخت. البته باید مراقب باشید که نزد یک فرد متخصص رفته و از او برای انجام این کار کمک بخواهید.

2-آفتاب سوختگی عمقی

خود این دسته بسته به نوع آفتاب سوختگی و شدت آن به دو دسته تقسیم می‌شود: در دسته اول احتمال بهبود 50 درصد می‌باشد و نمی‌توان گفت که به صورت کامل اثرات مخرب آفتاب سوختگی از بین می‌رود و تنها می‌توان هاله‌ای از آن را از بین برد در این حالت در واقع سطح هم مات شده و هم شوره‌های ریز مشاهده می‌شود و در اصطلاح عامیانه‌تر کیلر بلند شده است.

اما اگر شدت آفتاب سوختگی بیش از اندازه باشد دیگر نمی‌توان کاری انجام داد و در اصطلاح عامیانه آن را غیر قابل بهبود می‌نامند. در این دسته به آستر رسیده‌ایم و دیگر کاری نمی‌توان انجام داد و باید بدنه خودرو مجددا رنگ شود.

به طور کلی عوامل زیادی وجود داشته که موجب آفتاب سوختگی خودرو می‌شوند که شامل موارد زیر است:

-عدم استفاده از کاور و پوشش محافظ؛

-عدم پولیش کردن بدنه خودرو؛

-قرار دادن ماشین در اماکن غیرمسقف؛

-عدم استفاده از پوشش های محافظ مناسب؛

-عدم شستشوی مکرر بدنه ماشین؛

-رنگ اتومبیل به جز مشکی و سفید؛

-استفاده نکردن از شوینده های مناسب خودرو.

روش‌های پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو:

پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو

رفع آفتاب سوختگی ماشین سفید

پارک خودرو در سایه

این روش با اختلاف زیادی ساده‌ترین و ارزان‌ترین راهکار پیشگیری از آفتاب سوختگی خودرو محسوب می‌شود. همیشه و به خصوص در فصل گرما، محلی سایه برای پارک کردن وسیله نقلیه خود پیدا کنید. اینگونه علاوه بر حفاظت از بدنه بیرونی به قسمت داخل خودرو نیز لطف بزرگی کرده و دمای آن را تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد کاهش خواهید داد. این نکته را به خصوص در بین ساعات ۱۱ تا ۱۵ در ذهن خود داشته و از آن استفاده کنید. در این شرایط احتمال آفتاب سوختگی خودروی شما به حداقل خواهد رسید.

بدنه خودروی خود را در فواصل کوتاه تمیز کنید.

روزانه خودروی ما در معرض انواع و اقسام آلودگی قرار گرفته و عواملی همچون گرد و غبار، فضولات پرندگان و دود احتمال آسیب به رنگ بدنه را به شدت افزایش می‌دهند. به عنوان مثال زمانی که خودرو شما در جاده بین شهری در معرض برخورد با گرد و غبار و حشرات قرار دارد، کیفیت رنگ بدنه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اما رعایت چند مسئله را در حین نظافت نادیده نگیرید. زمانی که دمای بدنه خودروی شما بالاست از شستشوی آن خودداری کنید. دلیل اصلی این نکته جلوگیری از تبخیر سریع آب و نفوذ موادی همچون صابون و یا رسوبات به رنگ بدنه خودروی شما می‌باشد. همچنین سعی کنید که بعد از نظافت بدنه را به وسیله یک دستمال نرم کاملا خشک کرده و نسبت به رسوب مواد اضافی آب بر روی بدنه پیشگیری کنید.

واکس کرم ضد آفتاب خودروی شماست

همان‌طور که برای محافظت از پوست خودمان در برابر تابش مستقیم خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنیم، می‌توانیم با استفاده از واکس مخصوص بدنه جلو آفتاب سوختگی آن را بگیریم. البته نباید واکس را با پولیش اشتباه بگیرید زیرا که این دو نسبت به یکدیگر متفاوت می‌باشند.

از پولیش برای براق کردن و از بین بردن لکه‌ها از روی بدنه خودرو استفاده می‌شود در صورتی که واکس یک لایه محافظ برای رنگ بدنه محسوب شده و در کنار آن رنگ بدنه خودروی شما را نیز براق‌تر خواهد کرد. به طور معمول میزان این محافظت در بین برندهای مختلف واکس تفاوت چندانی نداشته و شما می‌توانید بنا بر سلیقه خود واکس محافظ رنگ بدنه را تهیه فرمایید.

کشیدن یک لایه نانو سرامیک روی بدنه خودرو

یکی دیگر از روش های رفع آفتاب سوختگی ماشین و بدنه خودرو (Car body sunburn)، کشیدن یک لایه نانو سرامیک روی بدنه خودرو می باشد. این کار برای شما هزینه دارد ولی تضمین می کند که خودروی شما کمتر دچار آفتاب سوختگی می شود و به صورت جدی به رنگ خودروی شما آسیب وارد نمی شود.

استفاده از کاور خودرو

شما می توانید برای محافظت از رنگ و بدنه خودروی خود در مقابل نور مستقیم خورشید، از کاورهای شفاف یا مات استفاده کنید که علاوه بر محافظت از بدنه خودروی شما، زیبایی زیادی را به خودروی شما نیز می بخشد. این نکته را در ذهن خود داشته باشید که اگر قصد استفاده از کاورهای رنگی را دارید باید از پلیس راهنمایی و رانندگی مجوز بگیرید و این کار ممکن است برای شما هزینه زیادی داشته باشد.

رفع آفتاب سوختگی بدون رنگ خودرو:

1- رفع آفتاب سوختگی خودرودر خانه:

قبل از شروع توضیحات، شما باید مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را تهیه کرده و برای این روند آماده شوید. البته ممکن است بعضی از موارد وابسته به شدت آفتاب سوختگی تفاوت‌هایی داشته باشد.

سنباده (در صورت نیاز)

رنگ خودرو (در صورت نیاز)

مواد پولیش

واکس

دستمال یا ابر مناسب

حوله مایکروفایبر

خمیر براق‌کننده

مرحله اول: خودرو را بشویید

خودرو را بشویید

رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

برای موفقیت‌آمیز بودن روند رفع آفتاب سوختگی خودرو، اولین مرحله تمیز کردن دقیق بدنه خودرو می‌باشد و وجود هرگونه آلودگی یا گرد و خاک ممکن است در این روند اختلال ایجاد کند. در نتیجه با استفاده از آب و صابون مناسب؛ به نظافت بدنه پرداخته و بعد از اتمام شستشو به وسیله یک حوله مایکروفایبر، بدنه را کاملا خشک کنید.

مرحله دوم: نقاط موردنظر بدنه را سنباده‌کشی کنید

نقاط موردنظر بدنه را سنباده‌کشی کنید

رفع آفتاب سوختگی ماشین مشکی

سنباده‌کشی خیس همیشه یک گزینه مناسب برای ترمیم رنگ خودرو به حساب آمده اما استفاده از آن به شرایط و میزان آفتاب سوختگی بستگی دارد. وابسته به این که خودروی شما نیاز به رنگ جدید دارد و یا خیر، این مرحله متغیر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم اگر ترمیم بدنه بدون سنباده‌کشی امکان‌پذیر است، این مرحله را نادیده گرفته و از سنباده استفاده نکنید.

اما اگر شدت آفتاب سوختگی زیاد بوده و باید از رنگ مجدد استفاده کنید، با تهیه یک سنباده دانه درشت و فرو کردن آن در آب، روند سنباده‌کشی را آغاز کنید. سنباده خیس را به آرامی به نقاط موردنظر کشیده و تا حد امکان آن را برای رنگ جدید آماده کنید.

مرحله سوم: پرایمر و رنگ (صرفا در صورت لزوم)

رنگ کردن بدنه خودرو یک کار تخصصی محسوب است و انجام آن به افراد بدون تجربه پیشنهاد نمی‌شود.

مرحله چهارم: بدنه را پولیش کنید

بدنه را پولیش کنید

مرکز ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو

بعد از این که قسمت آفتاب سوخته کاملا آماده شد، نوبت پولیش کردن آن فرا رسیده است. پولیش کردن یک روند ساده است و شما می‌توانید با اضافه کردن چند قطره مواد پولیش به یک دستمال یا ابر مناسب، پولیش نقطه موردنظر را آغاز کنید. این دستمال را با حرکت دورانی بر روی سطح کشیده و تا رسیدن به نتیجه دلخواه این کار را ادامه دهید. می‌توانید قبل از پولیش، برای دست‌یابی به بهترین نتیجه از مواد ضد زنگ رنگ خودرو استفاده کنید.

مرحله پنجم: نوبت استفاده از واکس برای حفاظت از رنگ بدنه است

واکس برای حفاظت از رنگ بدنه است

 

وقتی که ترمیم رنگ خودرو به اتمام رسید و میزان براق بودن آن نیز اصلاح شد، با استفاده از واکس از رنگ خودرو در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید. برای واکس زدن بدنه، ترجیحا از حوله مایکروفایبر استفاده کرده و فراموش نکنید که استفاده از واکس یک راهکار موقت برای حفاظت از رنگ خودرو می‌باشد. در صورتی که به دنبال یک راهکار دائم هستید، پوشش سرامیکی بهترین گزینه پیش روی شماست.

مرحله آخر: نتیجه را با دقت بررسی کنید

از آنجایی که پای رنگ خودرو در میان است، بررسی دقیق نتیجه برای شما حیاتی‌ست. با قرار دادن ماشین در شرایط محتلف از نظر میزان و زاویه نور و سایه‌های مختلف از ایده‌آل بودن رنگ مطمئن شده و هر گونه نقص احتمالی کوچک را برطرف کنید.

2- رفع آفتاب سوختگی ماشین با سرکه :

سرکه یکی از مواد ساده و در دسترس است که می‌توانید از آن برای رفع آفتاب سوختگی ماشین استفاده کنید. استفاده از سرکه به این منظور بسیار ساده است اما معمولا در خودروهایی که حجم آفتاب سوختگی کمتر است، نتیجه مثبت به همراه خواهد داشت.

برای این کار مقداری سرکه را با آب مخلوط کنید. با کمک پارچه‌ای نرم از این ترکیب بر روی سطح بدنه بکشید. به این صورت میزان آفتاب سوختگی تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

3-مراجعه به متخصص برای رفع آفتاب سوختگی:

اگر تخصص و تجربه کافی در زمینه فعالیت‌های گفته شده برای ترمیم رنگ خودرو ندارید، بهتر است از کارشناسان باتجربه کمک بگیرید. در این شرایط کافی است خودرو خود را به آن ها سپرده تا تمام مراحل به دقت و با وسایل و مواد مناسب انجام شوند.

*رفع آفتاب سوختگی ماشین نقره ای:

بر طرف کردن آفتاب سوختگی ماشین نفره ای رنگ، در مقایسه با رنگ های دیگر خودرو، دشوارتر است. در این رنگ از خودروها، ترمیم رنگ بخش آسیب دیده به سختی انجام می شود. این موضوع، اهمیت اقدامات محافظتی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین های نقراه ای را نشان می دهد.

*رفع آفتاب سوختگی ماشین مشکی

خودروهایی با رنگ مشکی، در مقایسه با خودروهای رنگ روشن، به صورت تخصصی باید نگهداری شوند. با توجه به جذب بالای نور خورشید و گرمای آن توسط این رنگ خودروها، آفتاب سوختگی های شدیدتری در آنها اتفاق می افتد. آفتاب سوختگی ماشین مشکی به ویژه در مناطقی با آب و هوای گرم تابستان شدیدتر است.

رفع آفتاب سوختگی ماشین مشکی با توجه به اقدامات ذکر شده برای جلوگیری از این آسیب امکان پذیر است. برای افرادی که به طور مدام خودرو خود را در زیر ور خورشید پارک می کنند، پولیش و واکس بدنه با مواد نانو می تواند از آسیب حاصل اشعه های مضر خورشید جلوگیری کند.

سؤالات متداول

پوشش های مناسب برای رفع آفتاب سوختگی ماشین کدامند؟

استفاده از کاور خودرو، واکس های مخصوص بدنه و پوشش های سرامیکی نانو، بهترین پوشش برای خودروها می باشند.

روش های برطرف کردن آفتاب سوختگی ماشین مشکی چیست؟

پولیش و واکس بدنه با مواد نانو می تواند از آسیب حاصل از اشعه های مضر خورشید در این خودروها جلوگیری کند. (سایر راهکارهای ذکر شده جهت رفع آفتاب سوختگی ماشین بدون رنگ هم می توانند مفید باشند.

سخن اخر:

هر شخصی که مالک یک خودرو محسوب می‌شود، دوست دارد ماشینی زیبا و بدون نقص داشته باشد. درست است که ظاهر یک خودرو و رنگ آن هیچ تاثیری در کیفیت رانندگی نداشته و از آن نمی‌کاهد، اما اغلب افراد به ظاهر خودروی خود اهمیت داده و دوست دارند همیشه ظاهری زیبا و براق داشته باشد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب نماید بنابراین کیفیت و شفافیت رنگ بدنه خودرو تأثیر زیادی بر ارزش ریالی آن دارد، لذا تا جایی که امکان دارد از آفتاب سوختگی خودرو باید جلوگیری کرد.

منابع:

مجله آچاره / رادان / پرشین یدک / صنعت ماشین

 

89 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×