» سلامتی » انواع ماساژ تایلندی ؛ فواید ماساژ تايلندی چیست؟
عوارض ماساژ تایلندی
سلامتی

انواع ماساژ تایلندی ؛ فواید ماساژ تايلندی چیست؟

ژوئن 2, 2023 80110

گفته می‌شود که قدمت ماساژ تایلندی به 2500 سال پیش در هند و به سن بودا برمی‌گردد. این سبک ماساژ توسط دکتر شیواگو کومار پای، یک پزشک در زمینه طب آیورودا کشف شد. او پزشک و دوست بودا بود. دکتر کومار پای ماساژی طراحی کرد که از اصول یوگا و آیورودا استفاده می‌کرد و همچنین این روش را به دیگر راهبان بودایی که در معبد زندگی می‌کردند آموزش داد. چنانچه می‌دانیم در آن زمان معابد بودایی مراکز شفا در یک جامعه بودند. راهبان بودایی همواره از جایی به‌جای دیگر کوچ می‌کردند و به همین دلیل است که سیستم شفای دکتر کومار پای به تایلند رسید.

بیشتر بخوانید :

تاریخچه ماساژ تایلندی

تاریخچه ماساژ تایلندی

بعدها پادشاه تایلند Wat Pho را ساخت، اولین دانشگاه و مدرسه طب سنتی که هنوز هم باز است. در حین اینکه دوران مدرن رشد می‌کند و جلو می‌رود، مردم کمتر از متدهای سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند و بیشتر به داروهای غربی روی آورده‌اند. اما در اواسط دهه 1990 ، ماساژ تایلندی دوباره رونق گرفت و بسیاری از آدم‌ها را با سیستم شفابخش خود جذب کرد و امروزه از آن در اسپاها و مرکز سلامتی در سراسر جهان برای ارتقاء وضعیت سلامتی بدن استفاده می‌شود.

 انواع ماساژ تایلندی:

اساساً دو سبک ماساژ تایلندی وجود دارد که مورداستفاده قرار می‌گیرند:

1-سبک جنوبی یا سبک وات فو

ماساژ سبک جنوبی از Wat Pho در بانکوک ریشه می‌گیرد.

2- سبک شمالی

فواید ماساژ تايلندي چیست؟

فواید ماساژ تايلندي

آموزش ماساژ تایلندی صورت

1) سردرد را تسکین می‌دهد.

اگر میگرن یا سردردهای مزمن دارید، ماساژ سنتی تایلندی می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند. در چندین مطالعه کوچک که شامل بیماران مبتلا به سردرد مزمن بود، محققان دریافتند که این نوع ماساژ شدت سردردهای میگرنی و پرتنش را کاهش می‌دهد.

اگر علاقه‌مند به روش‌های‌ غیرشیمیایی برای تسکین سردرد هستید، می‌توانید ماساژ سنتی تایلندی را امتحان کنید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که فواید ماساژ تایلندی می‌تواند از چند روز تا حدود 15 هفته ادامه داشته باشد.

2) کمردرد را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از فواید ماساژ سنتی تایلندی این است که می‌تواند یک وسیله موثر و غیردارویی برای کاهش کمردرد باشد. محققان ResearchersTrusted در تایلند اثرات ماساژ سنتی تایلندی را بر روی یک گروه 120 نفری مبتلا به کمردرد مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از گروه آزمایش با ماساژ نوع تایلندی و بقیه با سایر تکنیک‌های مدیریت محافظه‌کارانه‌ای که شامل تحرک مفصل، بسته‌های داغ و کشش دستی به نواحی دردناک بود، درمان شدند.

هر دو گروه دوبار در هفته به مدت 1 ماه تحت درمان قرار گرفتند و هر دو گروه تسکین درد قابل‌توجهی داشتند. در نتیجه، ماساژ سنتی تایلندی هم در کنار سایر انواع درمان خانگی کمردرد می‌تواند مشکلات عضلانی سفت و دردناکی که در قسمت بالای کمر حس می‌شود را کاهش دهد.

3) باعث تسکین سفتی و درد مفاصل می‌شود.

در صورت احساس درد و سفتی هنگام حرکت می‌توانید از ماساژ تايلندي برای بهبود عملکرد مفاصل‌تان کمک بگیرید. در یک مطالعه، محققین از یک برنامه ماساژ تایلندی همراه با تمرینات چوب دستی استفاده کردند تا اثرات آن را بر روی افراد مبتلا به آرتروز زانو بررسی کنند. محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان پس از برنامه 8 هفته‌ای درد کمتری احساس می‌کردند و با سهولت بیشتری راه می‌رفتند.

4) انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت را افزایش می‌دهد.

اگر دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری شما بر عملکرد ورزشی‌تان تاثیر می‌گذارد یا انجام برخی حرکات را برای‌تان سخت می‌کند، ماساژ تايلندي به‌احتمال زیاد می‌تواند به راحت‌تر حرکت کردن‌تان کمک کند؛ زیرا انعطاف‌پذیری و افزایش دامنه حرکت از دیگر فواید ماساژ است. این موضوع به‌خصوص برای ورزشکاران می‌تواند مهم و حیاتی باشد.

5) اضطراب را کاهش می‌دهد.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های ماساژ درمانی، احساس آرامشی است که به همراه دارد. اگرچه ماساژ سنتی تایلندی بیشتر باعث افزایش انرژی می‌شود؛ اما تحقیقات نشان داده است که باعث درمان استرس شدید بدون دارو و افزایش احساس آرامش سیستمیک هم می‌شود.

6) انرژی را احیا می‌کند.

ماساژ سنتی تایلندی شامل حرکات کل بدن است که بسیاری از آن‌ها مانند حرکات یوگا هستند. به همین دلیل، یکی دیگر از فواید ماساژ نوع تایلندی احساس شادابی اعلام شده است.

7) توانبخشی پس از سکته مغزی

سکته‌های مغزی معمولا ناتوان‌کننده هستند و فرد مبتلا، گرفتار نقص‌های فیزیکی مانند مشکلات حرکتی و همچنین درد، افسردگی و مشکلات احساسی می‌شود. مراقب‌های این بیماران مانند پرستاران متوجه شده‌اند که بیماران‌شان پس از دریافت ماساژ تایلندی، از نظر خواب، خلق‌وخو و درد بهتر شده‌اند و به‌دلیل کاهش گرفتگی‌های عضلانی، توانسته‌اند بهتر راه بروند. در یک بررسی، محققان بیماران مبتلا به سکته مغزی را به‌مدت ۳ ماه تحت درمان ماساژ تایلندی قرار دادند که علائم بهبودی از همان ماه اول در آنها مشاهده شد. همچنین آنها توانستند بهتر از گذشته، فعالیت‌های روزانه‌شان را انجام دهند و کمتر از درد، مشکلات روحی و الگوی بد خواب‌شان شکایت کردند.

8) بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

ماساژ درمانی بدون استفاده از روغن و به‌صورت خشک انجام می‌شود. اما اگر از اسانس و روغن‌های معطر استفاده شود، فواید بیشتری به بدن می‌رساند. به‌طور مثال، روغن اسطوخدوس، آرامش‌بخش است و از اضطراب و تنش فرد می‌کاهد. در بررسی و آزمایشی که ماساژ تایلندی به‌همراه روغن زنجبیل و روغن نارگیل انجام شده بود، عملکرد سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سرطان کلون که تحت درمان‌های شیمیایی بودند، بهتر شد. درواقع تعداد لنفوسیت‌ (نوعی گلبول سفید خون) در بدن آنها، فقط پس از سه‌بار ماساژ در یک هفته، ۱۱ درصد افزایش داشت.

9)تأثیر ماساژ تایلندی بر روی پوست:

وقتی جریان خون در سطح پوست افزایش یابد، پوست تقویت شده و مشکلاتش کم می‌شود. همچنین با تحریک غدد چربی، چربی بیشتر ترشح شده و پوست نرم و لطیف می‌شود.

غدد عرق نیز باعث می‌شوند توکسین و اوره از بدن خارج شود. همچنین سلولهای مرده از بین می‌روند و پوست شاداب می‌شود.

عوارض ماساژ تایلندی:

عوارض ماساژ تایلندی

عوارض ماساژ تایلندی

درست است که این ماساژ بسیار مفید بوده و بر سلامت تأثیرگذار است، اما باید بدانید که برای برخی بیماریها ضرر دارد، چون تأثیری مستقیم بر گردش خون افراد می‌گذارد. پس قبل از انجام حتما با فردی که ماساژ برایتان انجام می‌دهد مشورت‌کنید. بیماریهایی مانند بیماریهای زیر را لازم است با آنها در میان بگذارید:

*بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونر دارید

*فشار خون بالایی دارید

*شرایطی مثل پوکی استخوان و بیماری‌های عصبی دیابت که بر ستون فقرات تاثیرگذارند

*اگر اخیراً مورد عمل و جراحی قرار گرفته‌اید

*زخم‌های باز و درمان‌نشده‌ای دارید

*از بیماری سرطان رنج می‌برید

*باردار هستید

علاوه‌براین، متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند که در صورت داشتن موارد زیر از ماساژ از نوع تایلندی خودداری کنید:

*اختلالات خونریزی

*ترومبوز ورید عمقی (deep vein thrombosis)

*سوختگی

*ترومبوسینوپنی (thrombocytopenia)

آماده شدن برای ماساژ تایلندی:

قیمت ماساژ تایلندی

قیمت ماساژ تایلندی

*معمولاً از شما خواسته می شود لباس های گشاد و راحت بپوشید.

*ماساژ معمولی تایلندی 60 دقیقه تا دو ساعت طول می کشد.

*قبل از ماساژ غذای سنگین نخورید.

*اگر اولین بارتان است، حداقل 10 دقیقه زودتر از موعد خود آنجا باشید تا لباس هایتان را عوض کنید و فرم های لازم را پر کنید.

*هنگام ماساژ، هر لحظه که احساس ناراحتی کردید، حتما به ماساژدهنده بگویید.

مدت زمان ماساژ تایلندی:

برای انجام یک ماساژ تایلندی کامل حدود ۲ ساعت زمان نیاز است ولی اگر زمان محدود دارید باعث نمی‌شود که ماساژ مؤثری نداشته باشید فقط سعی کنید جاهایی که می‌خواهید ماساژ داده شود با توجه به زمان محدود، کامل باشد از کشش‌های بیش از حد در ماساژ تایلندی خودداری کنید، کشش بیش از حد باعث ایجاد آسیب و صدمه می‌شود تنها بعد از مدت کوتاهی تجربه ماساژ دادن به‌زودی مشخص خواهد شد که هر شخصی آستانه تحمل و حساسیت و انعطاف‌پذیری متفاوتی دارد.

مراحل آموزش ماساژ تایلندی:

ماساژ تایلندی در غرب تهران

ماساژ تایلندی در غرب تهران

واقعیت این است که هر ماساژوری ماساژ تایلندی را به طرق مختلفی انجام می‌دهد؛ علت این موضوع هم به‌ خاطر این است که ماساژ تایلندی با توجه‌ به شرایط جسمی شخص مراجعه‌کننده انجام می‌شود تا بهترین نتیجه حاصل شود؛ اما نقطه اشتراک تمامی روش‌های انجام ماساژ تایلندی در کشش‌های اصولی و فشارهای اعمال شده است. کشش و فشار از تکنیک‌های اساسی در ماساژ تایلندی است. حتی اهنگ ماساژ تایلندی نیز متفاوت‌تر از دیگر ماساژها است. در زیر اموزش ماساژ تایلندی را به طور مرحله به مرحله برای شما توضیح داده‌ایم.

1- ماساژ را از پایین‌ به‌ بالا انجام دهید.

یکی از نکات بسیار مهمی که در ماساژ تایلندی وجود دارد، این است که ماساژ باید از پایین یعنی پاها شروع و به سمت بالا و سر شخص ادامه پیدا کند. در هر بخش از ماساژ باید نقاطی که در طب فشاری مهم است را شناسایی کنید و توجه ویژه‌ای به آن نقاط داشته باشید. همچنین باید یک مرکز برای ماساژ در هر بخش در نظر بگیرید. برای مثال، در کف پاها، گودی کف پا را مرکز در نظر گرفته و ماساژ را از انگشتان پا به سمت مرکز انجام دهید.

2- پاها را ماساژ دهید.

برای اینکه بتوانید پاها را به روش ماساژ تایلندی ماساژ دهید، بهتر است از مراجعه‌کننده خود بخواهید که طاق‌باز و به کمر دراز بکشد. مچ پاها را در دو دست خود گرفته و پاها را به سمت بیرون بدن نگه‌ دارید؛ به طوری که پاشنه پاها روبروی هم قرار بگیرند. حالا فشار ملایمی به مچ پاها وارد کنید. اعمال فشار بر روی مچ پاها می‌تواند هم‌زمان یا یک‌ درمیان انجام شود. اگر می‌خواهید یک‌ در میان انجام دهید، هر دو دست را روی مچ پاها بگذارید و یک‌بار به پای راست فشار وارد کنید و یک‌بار به‌ پای چپ.

میزان فشار باید به‌قدری باشد که شخص اذیت یا دچار آسیب نشود. سعی کنید دائما از او راجع به رضایتش از میزان فشار بپرسید و اگر زیاد بود آن را کم کنید.

پس از مچ پاها نوبت به انگشتان و کف پا می‌رسد. همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، نقاط طب فشاری در کف پا را شناسایی کنید و با انگشت شست خود فشارهای نسبتا محکمی را به این نقاط وارد کنید.

از بالای کف پا شروع کنید و به سمت مرکز یعنی گودی پا حرکت کنید. انتقال از یک نقطه طب فشاری به نقطه دیگر می‌تواند با کشیدن انگشت‌تان روی پوست کف پا هم همراه باشد.

3- پاها و دست‌ها را کشش دهید.

همان‌طور که مراجعه‌کننده طاق‌باز دراز کشیده است، با کف دست فشارهای ملایمی را به ساق و ران پا وارد کنید. این کار را به مدت 5 دقیقه ادامه دهید. سپس پای راست شخص را از زانو خم کرده و کنار ران پای چپ او بگذارید. با این کار یک زاویه 90 درجه میان پای راست و چپ ایجاد می‌شود و یک فضای خالی میان پاها به وجود می‌آید. پای راست خودتان را در این فضای خالی قرار دهید تا شخص در این موقعیت ثابت بماند. البته توجه داشته باشید که بالاتنه شخص باید به سمت بالا باشد و فقط پایین تنه او به سمت چپ بچرخد.

حالا کف دست‌تان را روی سمت بیرونی ران پای خم شده قرار دهید و فشار نسبتا محکمی را وارد کنید. دست‌تان را بدون این‌که اعمال فشار را قطع کنید، به‌ صورت کاملا آرام به سمت زانو حرکت دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

پس از اینکه ماساژ ران پا تمام شد، در همان حالت دست راست شخص را بگیرید و کمی تکان دهید تا شل شود. سپس دستش را با دو دست خود بگیرید و به سمت خود بکشید. در کنار این کشش می‌توانید تکنیک ورز دادن را هم انجام دهید. از ساق دست شروع کنید و علاوه‌ بر کشش دادن، تکنیک ورز دادن را تا انگشتان دست ادامه دهید.

در نهایت دست‌ها را کنار شخص روی زمین قرار دهید و فقط روی پاها تمرکز کنید. یک پا را از زانو خم کنید و به سمت پهلوی او حرکت دهید. این کشش را تا جایی ادامه دهید که انعطاف بدن شخص اجازه می‌دهد. در ابتدا بهتر است میزان کشش کمتر باشد و رفته‌رفته بیشتر کنید. این کار کمک زیادی به انعطاف‌پذیری بدن کمک کرده و دامنه حرکتی را افزایش می‌دهد. تمامی مراحل گفته‌شده در این بخش را در سمت دیگر بدن هم انجام دهید.

4-برای ماساژ کمر از زانو کمک بگیرید.

در این بخش از آموزش ماساژ تایلندی نوبت به کمر می‌رسد. کمر را به روش‌های مختلفی می‌توان ماساژ داد؛ اما معمول‌ترین روش آن استفاده از زانو است. از مراجعه‌کننده بخواهید که به پهلوی سمت چپ دراز بکشد. حالا زانوی خود را در وسط گودی کمر شخص قرار دهید و با یک‌دست زانوی پای راست او را نگه‌دارید و با دست دیگر شانه راست او را بگیرید.

حالا از دو طرف کشش ملایمی به سمت خودتان ایجاد کرده و با زانو به گودی کمر فشار وارد کنید و برای مدتی در همان حال ثابت باقی بمانید. سپس بدن را شل کنید و دوباره این کار را انجام دهید. میزان کشش و فشار وارد شده باید کاملا کنترل‌شده و به‌آرامی انجام شود.

پس از این کار، زانو راست خود را کمی پایین‌تر از گودی کمر به‌عنوان تکیه‌گاه بگذارید و زانو چپ‌تان را هم تکیه‌گاه شانه‌ها کنید. دست چپ شخص را در دست گرفته و بکشید. این کشش را برای چند ثانیه نگه‌دارید. حالا زانو خود را کمی بالاتر آورده و دوباره دست او را بکشید. این کار را تا زمانی‌که زانو دوباره به گودی کمر رسید، ادامه دهید.

5-بالاتنه و پایین‌تنه را باهم ماساژ دهید.

برای این‌که بتوانید هم بالاتنه و هم پایین‌تنه را باهم به روش ماساژ تایلندی ماساژ دهید، باید هم‌زمان از پاها و دستانتان کمک بگیرید. در‌حالی‌که مراجعه‌کننده‌تان طاق‌باز دراز کشیده است، انگشتان یک پا را کمی پایین‌تر از پهلو بگذارید و این سمت از بدن را کمی بالاتر از سطح زمین نگه‌دارید.

پای دیگر خود را زیر زانو گذاشته و زانو را هم بالاتر از سطح زمین نگه‌دارید. با یک دست، دست راست شخص را بگیرید و ابتدا کمی آن را تکان دهید. حالا در کنار تکان‌دادن، سعی کنید تکنیک ورز دادن و کشش را هم‌زمان اعمال کنید.

پس از اتمام ماساژ دست‌ها، شروع به ماساژ پایین‌تنه کنید. شما می‌توانید بالاتنه و پایین‌تنه را هم‌زمان ماساژ دهید. برای ماساژ پایین‌تنه، با انگشتان پایتان که کمی پایین‌تر از پهلو قرار دادید، فشارهایی را به بدن وارد کنید تا بدن شخص تکان بخورد. در این میان گاهی این فشار را نگه‌دارید تا تأثیر مثبت این حرکت بر بدن بیشتر باشد. درعین‌حال دست او را هم تکان دهید تا کل بدن تکان خورده و ماساژ داده شود.

6- بدن را سرد کنید.

پس از این‌که تمام مراحل آموزش ماساژ تایلندی را که در بالا گفته شد، انجام دادید بهتر است در پایان کار بدن را سرد کنید؛ زیرا کشش‌های نسبتا زیادی بر بدن وارد شده و در صورت عدم سردکردن بدن ممکن است با گرفتگی عضلات مواجه شوید.

برای سردکردن بدن همه بخش‌های بدن از پا گرفته تا کمر و حتی شکم را با کف دست فشار‌های ملایمی وارد کنید یا با انگشتانتان ورز دهید. فشار وارد شده باید خیلی کم باشد تا بدن بتواند به حالت عادی برگردد. توجه کنید که استفاده از آهنگ مخصوص ماساژ تایلندی می‌تواند بر روی رضایت فرد تاثیر بگذارد.

سوالات متداول:

ماساژ تایلندی هتل داریوش کیش

ماساژ تایلندی هتل داریوش کیش

آیا ماساژ تایلندی دردناک است؟

با اعمال فشار به عضلات این کار می تواند درد داشته باشد، اما تفاوت بین این نوع ناراحتی و درد ناشی از فشار اضافی یا نامناسب و کشش وجود دارد.ماساژ تایلندی گاهی دردآور توصیف می شود، اما یک ماساژور باید میزان فشار و کشش را تنظیم کند.

آیا من می توانم ماساژ تایلندی را امتحان کنم؟

این نوع ماساژ ترکیبی از یوگا و فشار می باشد، که می تواند قدرتمند باشد. اگر از ماساژ سنتی سوئدی خسته شده اید، و یا به خاطر ورزش و یا ورم مفاصل، ماهیچه هایتان سفت و سخت شده است، ماساژ تایلندی می تواند همان چیزی باشد که دنبالش می گردید.

برخلاف اکثر روش های ماساژ که از روغن ماساژ استفاده می کنند و از شما می خواهند لباستان را در آورید و زیر ملحفه بخوابید، ماساژ تایلندی در حالی انجام می شود که شما به طور کامل لباس پوشیده اید و معمولاً بر روی یک حصیر روی زمین انجام می شود.

هر چند وقت یک بار می توان ماساژ تایلندی گرفت؟

بعد از ماساژ تایلندی، فرد ممکن است احساس راحتی کند. با این حال، آن ها باید به خاطر داشته باشند که ماهیچه هایشان کار کرده، کشش و تکان خورده بودند. بعد از ماساژ تایلندی، فرد باید استراحت کند و مقدار زیادی آب بنوشد.هیچ راهنمایی برای این که فرد هر چند وقت یک بار باید ماساژ تایلندی دریافت کند، وجود ندارد. مردم باید به بدنشان گوش کنند و متناسب با آن، تصمیم بگیرند. اگر کسی بخواهد روی یک ناحیه خاص از بدن خود تمرکز کند، آن ها می توانند با یک درمانگر ماساژ برای برنامه ریزی جلسات منظم صحبت کنند تا زمانی که از نتایج راضی شوند.

منابع:

آیرست / چطور / ماساژستان / نمناک

94 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×