» سلامتی » اطلاعات دارویی » پماد تتراسایکلین برای چی خوبه ؟
پماد تتراسایکلین برای جوش
اطلاعات دارویی

پماد تتراسایکلین برای چی خوبه ؟

می 26, 2023 90205

پماد تتراسایکلین از خانواده آنتی بیوتیک های باکتریواستاتیک است و برای درمان انواع عفونت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به شکل پماد و قرص عرضه می‌شود بر روی عفونتهایی اثر دارد که ریشه باکتریایی دارند و هیچ اثری بر درمان عفونت های ویروسی ندارد. بنابراین این دارو هرگز بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان نمی‌کند. این دارو برای درمان عفونت ناشی از جوش، آکنه، زخم و برخی از انواع زخم معده کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:

انواع پماد تتراسایکلین:

  • پماد چشمی تتراسایکلین: برای درمان عفونتهای چشمی مانند کشیدن بخیه چشم و جراحی چشم
  • پماد موضعی تتراسایکلین 3 درصد: برای درمان عفونتهای چرکی پوست، زخم، ختنه، آکنه، جوش

موارد مصرف پماد تتراسایکلین به صورت زیر است:

– درمان عفونت های چشمی سطحی ناشی از ارگانیسم های حساس نظیر بلفاریت، بلفاروکنژونکتیویت، کراتیت، کنژونکتیویت، کراتوکنژونکتیویت، میبومینیت و درمان روزاسه چشمی
– درمان تراخم ( ناشی از کلامیدیا یا تراکومایتیس )
– پیشگری از کنژونکتیویت نوزادی (Ophthalmia Neonatorum) ناشی از نیسریاگونوره و کلامیدیا تراکومایتیس

پماد تتراسایکلین بر چه نوع جوشی موثر است؟

پماد تتراسایکلین برای جوش

از پماد تتراسایکلین برای درمان آکنه متوسط ​​تا شدید استفاده می شود، اگرچه گاهی برای آکنه های التهابی خفیف که به درمانهای معمولی پاسخی نداده اند نیز تجویز می شود. سایر آنتی بیوتیک های خوراکی که برای درمان آکنه استفاده می شوند شامل کلیندامایسین و اریترومایسین هستند.

مکانیسم اثر تتراسایکلین برای درمان جوش:

پماد تتراسایکلین با کاهش باکتری مولد جوش می تواند باعث درمان جوش و پیشگیری از ایجاد جوش جدید گردد. از طرفی تتراسایکلین ضد التهاب می باشد و میتواند تورم و قرمزی و درد جوشها را نیز درمان کند.

این ماده ضد جوش با تداخل در توانایی باکتری ها در تولید پروتئین هایی که برای آنها ضروری است، عمل می کند. بدون این پروتئین ها، باکتری ها نمی توانند رشد، تکثیر و تعداد بیشتری داشته باشند. بنابراین تتراسایکلین گسترش عفونت را متوقف می کند و باکتری های باقیمانده توسط سیستم ایمنی بدن از بین می روند یا در نهایت می میرند.

درمان جوش

تتراسایکلین عمدتا برای درمان آکنه استفاده می شود زیرا در برابر باکتری های مرتبط با آکنه، “پروپیون باکتریوم” آکنه فعال است.

روش مقدار مصرف پماد تتراسایکلین :

– برای استفاده از این پماد در ناحیه چشم باید لایه نازکی از پماد را در داخل پلک قرار دهید. بهتر است به مدت 1 تا 2 دقیقه چشم بسته باشد. قبل از مالیدن کرم بر روی چشمهایتان دستها را به خوبی بشویید. اگر پس از مصرف این پماد احساس خارش و سوزش شدید کردید و چشمهایتان متورم شد کرم را بشویید و در مورد ادامه مصرف با پزشک مشورت کنید.

 

موارد احتیاطی برای بیمارانی که از کرم تتراسایکلین برای آکنه استفاده می کنند:

برخی از افراد ممکن است در طی 4 تا 6 هفته متوجه بهبود آکنه شوند. با این حال، اگر پس از استفاده از این دارو به مدت 6 تا 8 هفته هیچ بهبودی در آکنه مشاهده نشد یا اگر این وضعیت بدتر شد، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید. قبل از بهبود کامل، ممکن است درمان آکنه 8 تا 12 هفته طول بکشد.

اگر پزشک دستور داده است داروی دیگری به همراه این دارو بر روی پوست استفاده شود، بهتر است حداقل 1 ساعت صبر کنید تا داروی دوم را استفاده کنید. این ممکن است باعث شود پوست شما بیش از حد تحریک نشود. همچنین، اگر داروها خیلی نزدیک به هم استفاده شوند، ممکن است به درستی کار نکنند.

شکل مایع این دارو ممکن است باعث خشکی پوست غیر عادی حتی با استفاده معمول شود. اگر این اتفاق افتاد، با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است باعث زردی ضعیف پوست، به ویژه در اطراف ریشه مو شود. این ممکن است در افرادی که رنگ پوست دارند به راحتی دیده شود. رنگ ممکن است توسط حذف شود.

طرز شستشوی محلول یا پماد تتراسایکلین:

اجازه دهید دارو باید تا زمانی که ممکن است بر روی پوست باقی بماند. بعد از استفاده از دارو بلافاصله شستشو ندهید. با این کار دارو به درستی کار نمی کند. اگر رنگ زرد تتراسایکلین در طول روز آزار دهنده است میتوانید دارو را بعد از مدرسه یا محل کار و  هنگام خواب استفاده کنید، مگر اینکه توسط پزشک شما دستور دیگری داده شده باشد.

مناطق تحت درمان پوست ممکن است زیر نور “سیاه” (ماوراlet بنفش یا UV) مانند آنچه در بعضی از دیسکوها استفاده می شود، به رنگ زرد روشن می درخشند. برای کمک به کاهش یا جلوگیری از این، دارو را بعداً استفاده کنید یا قبل از قرار گرفتن در معرض نور “سیاه” آن را بشویید.

ممکن است در حالی که از این دارو برای آکنه استفاده می کنید، به استفاده از مواد آرایشی (آرایش) ادامه دهید. با این حال، بهتر است فقط از مواد آرایشی “پایه آب” استفاده شود. همچنین، بهتر است زیاد از مواد آرایشی استفاده نکنید. آنها ممکن است آکنه شما را بدتر کنند. اگر در این مورد سوالی دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی پماد تتراسایکلین:

عوارض جانبی بخشی از هویت هر دارو است. اگر پزشک دارویی را برای شما تجویز می‌کند، حتما اثربخشی آن دارو بیشتر از مضرات آن است. به طور کلی مصرف تتراسایکلین ممکن است سسب بروز این حالات شود:
– تهوع
– کاهش اشتها
– زخم در دهان و گلو
– سردرد و گیجی
– ناراحتی مقعدی

 

منابع :

ایزو ویزیت / مجله مهتاطب

 

پماد تتراسایکلین برای جوش #پماد تتراسایکلین 3 درصد برای زخم #پماد تتراسایکلین برای لک صورت #پماد تتراسایکلین ۳ درصد برای چیست #پماد تتراسایکلین برای چیست نی نی سایت #پماد تتراسایکلین ۳ درصد #پماد تتراسایکلین چشمی برای زخم

87 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×