» سبک زندگی » آرایش و زیبایی » آشنایی با مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو
images 1695129175 65099e5755125 jpg
آرایش و زیبایی

آشنایی با مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو

سپتامبر 20, 2023 70130

کاشت مو یکی از پرطرفدارترین و کم خطرترین تکنیک‌های زیبایی است که کلینیک‌های زیبایی مختلف خدمات مربوط به آن را در دسترس زیباجویان قرار می‌دهند. با این حال این جراحی نیز با عوارضی همراه است که بیشتر در پی بهبود بدن صورت می‌گیرد. بنابراین به منظور کاهش شدت و مدت زمان این عوارض و همچنین بهبود نتایج کاشت مو لازم است مراقبت‌های بعد از کاشت مو را با دقت مورد توجه قرار دهیم.

ممکن است گمان کنید که مراقبت‌های بعد از کاشت مو تنها به تغذیه مناسب و شست و شوی اصولی سر منحصر می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که مراقبت اصولی شامل موارد دیگری نیز خواهد بود.

منظور از مراقبت‌های بعد از کاشت مو چیست؟

کاشت مو یک عمل زیبایی سر پایی و ساده است که مثل هر جراحی دیگری دوران نقاهت خاص خود را دارد. به منظور سرعت بخشیدن به روند بهبودی لازم است یک سری مراقبت‌ها را رعایت کنید. این مراقبت‌ها خصوصاً در مورد روش FUT که بر خلاف کاشت مو به روش FUE یک تکنیک تهاجمی به حساب می‌آید از اهمیت بیشتری برخوردارند. هر چقدر که این نکات مراقبتی دقیق‌تر رعایت شوند نتایج نهایی کاشت مو رضایت بخش‌تر خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو شامل یک سری نکات در مورد مصرف داروهای مختلف، سبک زندگی، تغذیه و … خواهد بود که کمک می‌کند گرافت‌های کاشته شده زودتر تثبیت شوند و رشد طبیعی خود را داشته باشند. پزشک اغلب نکات مربوط به دوران نقاهت را حتی قبل از عمل به زیباجو توصیه می‌کند. با این حال آگاهی کامل نسبت به این مراقبت‌ها کمک می‌کند در صورت فراموشی پزشک خود شما نیز اطلاعات کاملی داشته باشید.

چگونه دوران نقاهت بعد از کاشت مو را بدون دردسر طی کنیم؟

دوران نقاهت بعد از کاشت مو کوتاه و بدون دردسر است؛ چرا که اغلب عوارض جراحی جزئی و محدود هستند و به ندرت موجب آزرده شدن متقاضیان می‌شوند. با این وجود تا چند روز پس از کاشت مو مقداری بی حسی و درد خفیف احساس می‌شود که در اغلب زیباجویان در کمتر از 2 روز بهبود می‌یابد. همچنین از نظر ظاهری ممکن است قرمزی، تورم و شاید کبودی جزئی در پوست سر مشاهده کنید که این علائم بعد از دو هفته به حالت طبیعی بر می‌گردند. این تغییرات در افرادی که پوست روشن‌تری دارند بیشتر دیده می‌شود.

البته بهبودی کامل و مشاهده نتایج واقعی کاشت مو بین 6 تا 9 ماه زمان می‌برد؛ چرا که موهای کاشته شده یک دوره ریزش طبیعی را پشت سر می‌گذارند و به چند ماه زمان نیاز دارند تا به رویش و رشد طبیعی برسند. پس نهایتاً 9 ماه بعد از عمل موهای کاشته شده تثبیت می‌شوند و از نظر ظاهری با دیگر موها قابل تمایز نیست. می‌توان گفت که پر پشت شدن موها ماه‌ها و حتی یک سال زمان می برد اما زمانی که خود را نمایش می‌دهد تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره خواهد گذاشت.

برای اینکه این دوره نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارید باید علاوه بر رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت مو، نگرانی و استرس را از خود دور کنید. نگران رشد و رویش موهایتان نباشید و طبق دستور العمل پزشکتان عمل کنید.

قبل و بعد از کاشت مو به روش FUE

اصلی ترین مراقبت‌های بعد از کاشت مو

قبل از اینکه به مراقبت‌های بعد از کاشت مو بپردازیم باید عنوان کنیم که موهای تازه کاشته شده بسیار حساس‌اند و به هیچ وجه نباید تحت شرایط آسیب زا قرار بگیرند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از هدر رفتن وقت و هزینه خود با دقت به مو و پوستتان رسیدگی کنید. در ادامه اصلی‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو را که در تمام تکنیک‌ها مشترک‌اند، معرفی می‌کنیم.

خواب و استراحت

رعایت نحوه صحیح اسراحت و خواب بعد از کاشت مو یکی از مهمترین مراقبت هایی است که در روزهای اول بعد از عمل باید به آن توجه کرد. پزشک در اغلب موارد توصیه می‌کند تا دو روز استراحت کامل داشته باشید و به محل کار نروید. با این حال استراحت مطلق لازم نیست و بهتر است روزانه چند دقیقه راه بروید تا گردش خون خوبی داشته باشید. برای استراحت همواره باید به پشت دراز بکشید و ارتفاع سر کمی بلندتر از تنه باشد.

به هیچ وجه روی شکم نخوابید و هنگام خواب حتما از دو بالش به عنوان نگه دارنده سر استفاده کنید، به طوری که سر با بدن در زوایه ۴۵ درجه قرار بگیرید.

کنترل درد و خارش

یکی از اولین عوارض کاشت مو که خود را نشان می‌دهد احساس درد و خارش جزئی در ناحیه کاشت یا اهدا کننده است. این عوارض به همراه تورم و قرمزی پوست سر طبیعی است. برای بهبود خارش و درد اکیداً توصیه می‌کنیم از خاراندن یا لمس پوست سر خودداری کنید. به منظور کاهش تورم صورت بعد از کاشت مو می‌توانید هر یک ساعت به مدت ده دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.

استفاده از دارو

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کاشت مو، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است. معمولاً یک آنتی بیوتیک قوی و یک مسکن معمولی برای افزایش سرعت بهبود تجویز می‌شود. این داروها خطر عفونت را کاهش داده و درد بعد از عمل را تسکین می‌دهند. در افرادی که التهاب بیش از حد دارند نیز ممکن است داروهایی مثل کورتیزون تجویز شود که در افراد دیابتی ممنوع است.

تغذیه

رژیم غذایی مناسب تاثیر قابل توجهی در بهبودی سریع‌تر و پیوند مناسب گرافت‌های کاشته شده دارد. رژیم غذایی شما باید ترکیبی از انواع مواد مغذی بوده و مصرف مواد مضر را به حداقل برسانید. غذاهایی که حاوی مقادیری از ویتامین C و زینک هستند به بهبودی سریع‌تر پوست کمک می‌کنند. همچنین ممکن است پزشک مکمل‌های غذایی مثل ویتامین‌ها را تجویز کند که باید طبق دستور پزشک آنها را مصرف کنید.

تغذیه مناسب بعد از کاشت مو

شستشو سر

تا زمانی که پانسمان شما در کلینیک باز نشده، امکان شستشو سر وجود ندارد. بعد از باز شدن پانسمان باید از سرم شستشو برای شستن سر خود استفاده کنید؛ چرا که این کار برای جلوگیری از عفونت ضروری است. همچنین زمانی که مجاز به استفاده از شامپوی مخصوص کاشت مو شدید، باید با استفاده از یک اسفنج نرم کفی از شامپو را به آرامی روی پوست سر بکشید. اسپری کردن محلول سرم برای پاک کردن کف کافی است.

برای شستشوی سر باید توجه داشته باشید که هیچ فشاری نباید به پوست وارد شود. همچنین تا 3 هفته از حمام کردن باید خودداری کنید و بعد از این مدت روزی یکبار به آرامی و با نوک انگشتان سر خود را شستشو دهید. برای خشک کردن موها نیز بهتر است از یک حوله کاغذی نرم استفاده کنید.

فعالیت و ورزش

تا دو هفته باید از انجام فعالیت‌های بدنی شدید و هر گونه ورزش خودداری کنید؛ چرا که فعالیت شدید باعث افزایش گردش خون و تعریق پوست می‌شود و این برای فولیکول‌های کاشته شده بسیار مضر است. در این مدت بهتر است روزانه به مدت یک ساعت با پیاده روی آرام گردش خون خود را در حد ایده آل نگه دارید.

رسیدگی به موها

تا یک ماه بعد از کاشت مو باید از شانه کردن یا سشوار کشیدن موهای خود اجتناب کنید. همچنین هر گونه عمل زیبایی مثل فر کردن، صاف کردن، اتو کردن و … ممنوع است. پس از گذشت یک ماه می‌توانید موهای خود را در یک جهت شانه کنید و یا اینکه موهایتان را کوتاه کنید. ضمناً تا مشاهده کامل نتایج باید از رنگ کردن موها خودداری کنید.

مصرف الکل و دخانیات

همه ما از مضرات مصرف دخانیات و الکل مطلعیم؛ اما این محصولات تا یک ماه بعد از کاشت مو می‌توانند روند بهبود را کند کنند و حتی به گرافت‌های مو آسیب بزنند. مصرف الکل و سیگار بعد از کاشت مو علاوه بر اختلال در جریان خون در زیر پوست سر موجب کاهش اثر داروهای مصرفی نیز می‌شود؛ به همین دلیل احتمال به خطر افتادن عمل کاشت مو و عفونت در پوست سر وجود دارد.

استفاده از کلاه و روسری بعد از کاشت مو

استفاده از کلاه و انواع سربند و روسری بعد از کاشت مو در صورتی که اختلالی در جریان خون به وجود نیاید مشکلی ندارد. به این صورت که هیچ فشاری نباید به پوست سر وارد شود. پس از کاشت مو پوست سر بسیار حساس است و موها مقاومت کافی ندارند. البته استفاده مداوم از کلاه ممکن است از رسیدن هوای تازه به پوست جلوگیری کرده و یا با تعریق پوست به عفونت بیانجامد. بنابراین برای استفاده از کلاه و سربند باید به صورت روزانه آنها را شستشو داده و مداوم از آنها استفاده نکنید.

سایر نکات مراقبت‌های بعد از کاشت مو

  • استفاده از لوسیون یا ماسک‌های تقویت کننده مو تنها با مجوز پزشک مجاز است و خودسرانه نباید از هیچ ماده شیمیایی یا طبیعی استفاده کرد.
  • سعی کنید تا زمان مشاهده کامل نتایج از رنگ کردن موهای خود اجتناب کنید؛ اما اگر نیاز بود بهتر است از ماه چهارم به بعد این کار را انجام دهید.
  • در دو هفته اول بعد از کاشت مو بهتر است از کلاه استفاده نکنید.
  • اگر از کلاه یا شال استفاده می‌کنید همیشه آن را تمیز نگه دارید.
  • روبالشی خود را به صورت روزانه بشویید.
  • از رفتن به استخر یا سونا تا رشد کامل فولیکول‌ها خودداری کنید.
  • در دو هفته اول سعی کنید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.
  • در صورت مشاهده علائم غیر عادی سریعاً با پزشک خود ارتباط برقرار نمایید.
86 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×