» معرفی کسب و کار » دانشگاه سه‌گوش؛ نمادی از تاریخ و معماری اهواز
دانشگاه سه‌گوش؛ نمادی از تاریخ و معماری اهواز
معرفی کسب و کار

دانشگاه سه‌گوش؛ نمادی از تاریخ و معماری اهواز

آوریل 23, 2024 3022

یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد اهواز که نمادی از تاریخ و معماری این شهر است، دانشگاه سه‌گوش نام دارد. این دانشگاه از نخستین سازه‌های مدرنیته در جنوب ایران، در زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع ساخت شده است. به افرادی که از تهران با قطار به اهواز می‌روند و بعد از بازدید از جاهای دیدنی این شهر با خرید بلیط قطار اهواز تهران به محل زندگی خود بازمی‌گردند، پیشنهاد می‌شود که در طول سفر علاوه‌بر سایر مکان‌های دیدنی مختلف اهواز، از دانشگاه سه‌گوش این شهر نیز بازدید کنند. در این مطلب، قصد داریم درباره تاریخچه و معماری این دانشگاه تاریخی صحبت کنیم.

images 1713775433 662623496b3fa

آشنایی با تاریخچه دانشگاه سه‌گوش اهواز

دانشگاه سه‌گوش اهواز در میدان مولوی، روبه‌روی پل نادری و در نزدیکی سواحل غربی رود کارون قرار دارد. باتوجه به مثلثی بودن طراحی سازه، آن را با نام دانشگاه سه‌گوش می‌شناسند. این ساختمان که در سال 1308 و در دوران رضاشاه پهلوی به بهره‌برداری رسید، به‌عنوان بانک ملی مرکزی اهواز مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1311 این ساختمان به استانداری یا محل اداره حکومتی ولایت، تغییر کاربری دارد. با شروع جنگ جهانی دوم و اشغال اهواز در سال 1321 باز هم دانشگاه سه‌گوش این شهر تغییر کاربری داد و به محل استقرار ارتش متفقین تبدیل شد.

بعد از جنگ جهانی نیز این ساختمان مدتی در اختیار سازمان آمریکایی چهار ترومن بود. ستاد فرماندهی اهواز، اداره کل دارایی و ستاد استانداردی، کاربری‌های دیگر این ساختمان قدیمی بودند. کمتر ساختمان قدیمی را می‌توان یافت که در طول قدمت 95ساله خود به این اندازه تغییر کاربری داده باشد. در سال 1336 ساختمان با قیمت 2 میلیون و 200 هزار تومان از بانک مرکزی ایران خریداری و به دانشکده پزشکی جندی‌شاپور اهواز تبدیل شد.

از سال 1336 تا سال 1350 دانش‌سرای عالی تربیت‌دبیر، مرکز علوم پایه،‌ مرکز علمی و سمعی‌بصری، دانشکده علوم و ساختمان مرکزی، در ساختمان سه‌گوش واقع شده بود و در سال 1350 کاربری دانشگاه سه‌گوش به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌شاپور تغییر پیدا کرد. بعد از گذشت چند سال یعنی در سال 1389 نیز دانشجویان دانشکده ادبیات نیز از دانشگاه سه‌گوش خارج شدند. ساختمان دانشگاه سه‌گوش بعد از اتمام مراحل بازسازی و مرمت قرار است که به‌عنوان موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی مورد استفاده قرار بگیرد.

images 1713775433 662623497a09f

چه چیزی دانشگاه سه‌گوش اهواز را به یک بنای تاریخی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است؟

چیزی که دانشگاه سه‌گوش اهواز را به یک بنای تاریخی منحصربه‌فرد و یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل کرده، معماری آن است. معماری خاص و بی‌نظیر این ساختمان برعهده یک معمار معروف فرانسوی به نام آندره گدار بود. او علاقه زیادی به معماری ایرانی-اسلامی داشت و علاوه‌بر معماری دانشگاه سه‌گوش، به دستور رضاشاه پهلوی در آن دوران معماری بناهای معروفی مانند حافظیه شیراز، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، موزه ایران باستان و … برعهده او بود. هنگامی‌ که با خرید بلیط قطار اهواز تهران به پایتخت برمی‌گردید، به دانشکده هنرهای زیبا نیز سری بزنید تا با سبک معماری آندره گدار بیشتر آشنا شوید.

این معمار معروف برای ساخت ساختمان دانشگاه سه‌گوش از تلفیق معماری دوره ساسانی و معماری اسلامی استفاده کرده است. آجرهای زیبا و کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ ساختمان، نشان از معماری دوره اسلامی دارند. در یکی از گوشه‌های مثلث، در اصلی ساختمان قرار دارد. با استفاده از پله‌های قوسی‌شکل جلوی در ورودی می‌توانید به طبقه دوم ساختمان بروید. نقش‌ونگار‌های سقف ساختمان نیز جذابیت بالایی دارند. در این ساختمان، سه حیاط پوشیده از درخت وجود دارد.‌

شرایط بازدید از دانشگاه سه‌گوش اهواز به چه صورت است؟

گردشگران علاقه‌مند به بازدید از دانشگاه سه‌گوش اهواز همه‌روزه به‌صورت شبانه‌روزی و بدون پرداخت هزینه می‌توانند از این ساختمان تاریخی بازدید کنند. به احتمال زیاد پس از اتمام بازسازی و تغییر کاربری دانشگاه سه‌گوش اهواز به موزه علم و فناوری، بازدید از این مکان رایگان نخواهد بود و گردشگران باید با پرداخت هزینه وارد آن شوند. باتوجه به اینکه ساختمان در دست مرمت و بازسازی قرار دارد، درحال‌حاضر، نمی‌توان از بخش‌های داخلی آن دیدن کرد؛ البته نمای بیرونی ساختمان سه‌گوش نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد و به‌خوبی سبک دیدنی معماری ایرانی را نشان می‌دهد.

اگر با خرید بلیط قطار اهواز سفر کنید، بعد از پیاده شدن از قطار در ایستگاه راه‌آهن این شهر ابتدا با تاکسی یا اتوبوس، خود را به یکی از هتل‌های معروف اهواز مانند هتل پرشیا، هتل تختی، هتل پارس، هتل کارون، هتل باغ معین و هتل اکسین برسانید و بعد از کمی استراحت برای گشت‌وگذار در شهر و بازدید از دانشگاه سه‌گوش اهواز و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن شامل پارک سه‌دختر، خانه ماپار، پارک جزیره، پارک دولت و پل طبیعت آماده شوید.

images 1713775433 6626234989d3b

فلای تودی معتبرترین مرجع برای خرید آنلاین بلیط قطار اهواز تهران

در این مطلب، در مورد یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر اهواز یعنی دانشگاه سه‌گوش این شهر، تاریخچه و معماری منحصربه‌فرد و خاص آن صحبت کردیم و توضیح دادیم که در آینده‌ای نزدیک و بعد از اتمام مراحل مرمت و بازسازی، کاربری این ساختمان به موزه علم و فناوری اهواز تغییر پیدا خواهد کرد. افرادی که ساکن تهران هستند و سفر با قطار را به سایر روش‌های سفر ترجیح می‌دهند، می‌توانند بلیط قطار تهران اهواز را برای مسیر رفت و بلیط قطار اهواز تهران را برای مسیر برگشت به‌صورت آنلاین و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سایت فلای تودی خریداری کنند.

مسافران با خرید بلیط قطار از سایت فلای تودی از مزایایی شامل امکان خرید بلیط با قیمت ارزان، امکان خرید بلیط از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مختلف، مقایسه قیمت بلیط‌ ها و خدمات قطارها به‌صورت آنلاین، استفاده از ابزارهای نمودار قیمتی و تقویم قیمتی، استرداد آنلاین بلیط درصورت کنسل شدن سفر و امکان رزرو آنلاین هتل‌های اهواز هم‌زمان با خرید بلیط بهره‌مند می‌شوند. این سایت با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات آنلاین گردشگری به کاربران خود، توانسته رضایت صددرصدی آن‌ها را جلب کند. پشتیبانی 24ساعته همواره آماده است که به سؤالات کاربران پاسخ دهد. استفاده از خدمات فلای تودی سفری به‌یادماندنی برایتان رقم خواهد زد.

84 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×