» معرفی کسب و کار » چگونه عفونت دندان را تشخیص دهیم؟
عفونت دندان
معرفی کسب و کار

چگونه عفونت دندان را تشخیص دهیم؟

سپتامبر 13, 2023 40122

عفونت های مربوط به دندان یکی از بدترین و شایع ترین بیماری هایی است که در کلینیک های دندان پزشکی درمان می شوند. اما مهمتر از درمان این بیماری ها، تشخیص به موقع و بررسی علائم مربوط به آن است. در صورتی که این عفونت ها به موقع تشخیص داده نشوند، خسارت های جبران ناپذیری برای افراد به دنبال دارند. به همین خاطر اغلب توصیه می شود که پیش از هر چیز به علائم بروز این آسیب ها در ناحیه دهان بپردازید.

روش هایی برای تشخیص عفونت دندان

در راستای درمان به موقع انواع دندان درد و عفونت های دندانی، باید به علائمی که در دهان و دندان شما وجود دارد دقت داشته باشید. به طور کلی باید پس از هر دندان درد جزیی برای معاینه و چکاپ به پزشک دندان پزشک مراجعه کنید. به این ترتیب به صورت اصولی به مشکلات دندان های شما رسیدگی خواهد شد. دندان های شما با توجه به میزان عفونت موجود در آن ها می توانند، درد خفیف یا شدیدی داشته باشند. به همین خاطر همیشه نمی توان با در نظر گرفتن میزان درد دندان ها به عفونت موجود در آن ها پی برد. برخی از علائم و نشانه هایی که به شما در تشخیص به موقع این آسیب ها کمک می کنند به شرح زیر هستند:

images 1694413092 64feb12438b7a

نبض دار بودن دندان عفونی

تشخیص دندان هایی که عفونت کرده اند، به نحوه درد موجود در آن ها نیز مربوط می شود. در صورتی که دندان شما به صورت مداوم درد دارد و با گذشت زمان این درد به صورت نبض دار نمود پیدا می کند، باید سریعا برای درمان عفونت دندان خود به دندان پزشک مراجعه کنید. حس درد در این دندان ها اغلب به صورت نبض دار، تیر کشیدن و ضربه ای خواهد بود. بنابراین با در نظر گرفتن نحوه حس درد در هر یک از دندان های آسیب دیده می توان به عفونی بودن آن ها پی برد و سریعا برای رفع آسیب های موجود اقدام کرد. در صورت هر گونه بی توجهی ریسک از دست دادن دندان عفونی شما را تهدید می کند.

درد فک و گوش در زمان عفونت دندان

در صورتی که دندان شما عفونت کرده باشد، درد مربوط به آن را تنها در منطقه عفونت احساس نمی کنید. این درد رفته رفته به قسمت های مجاور آن نیز منتقل می شود. درد در گوش، درد در فک و درد در ناحیه سر از علائم مهم عفونت های دندانی به شمار می روند. در چنین شرایطی باید فرصت را برای رفتن به دندان پزشک غنیمت بشمارید! در برخی موارد عفونت دندان با مشاهده تورم، چرک دندان و… نیز مشخص می شود. چنین علائمی عفونت دندان شما را سریع تر مشخص می کنند.

درد دندان عفونی با ضربه

یکی از علائم مهم دندان های عفونی، درد شدید در صورت وارد کردن ضربه است. به همین خاطر زمانی که برای معاینه دندان خود به دندان پزشک مراجعه می کنید، او سعی دارد با استفاده از پروب بر روی دندان شما یک ضربه اعمال کند. اگر دندان شما در برابر این ضربه دردناک شود، بی شک عفونت کرده است. همچنین کسانی که با عفونت دندان دست و پنجه نرم می کنند، در زمان گاز زدن غذا و میوه ها نیز درد شدیدی در دندان مورد نظر احساس خواهند کرد. این نکته نیز عفونت دندان شما را محرز می کند.

images 1694413141 64feb155b7c0c

عدم تشخیص دندان عفونی

در صورتی که شما نتوانید محل درد شدید دندان را مشخص کنید، عفونت بسیار زیادی در دندان مورد نظر به وجود آمده است. در این صورت مشکل شما کمی بحرانی تر بوده و باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید. در این شرایط درد دندان در اطراف آن پخش خواهد شد. در این وضعیت دندان های مجاور دندان آسیب دیده اصلی نیز درد کرده و فرد قادر نیست که دندان عفونی را مشخص کند. پزشک معالج برای درمان این آسیب ها از اشعه ایکس استفاده می کند. با این روش به دندان عفونت کرده اصلی پی می برد. دندانی که عفونت شدید داشته باشد، پالپ دندان را از بین برده و به همین خاطر با اشعه ایکس به سادگی مشخص خواهد شد.

در صورتی که به دندان هایی که دچار عفونت شدید شده اند، رسیدگی نشود، آسیب های جدی به سایر دندان ها نیز وارد خواهد شد. در این وضعیت حتی فک و استخوان های مجاور دندان نیز در معرض خطر قرار گرفته و عفونت بسیار زیادی وارد بدن شما می شود.

تورم لثه دندان عفونت کرده

در صورتی که عفونت دندان های شما خیلی شدید باشد، لثه ها نیز متورم خواهند شد. لثه اطراف دندان آلوده و عفونی اغلب قرمز رنگ شده و یا جوش های چرکی در این ناحیه به وجود می آید. این عارضه ها نیز در دهان افراد بسیار دردناک بوده و حاوی چرک سفید هستند. در صورتی که چرک موجود در این بخش تخلیه شود، احساس درد در این ناحیه نیز کمتر خواهد شد. در صورتی که این مشکلات را در دندان های خود مشاهده کردید، باید حتما به دندان پزشک مراجعه نمایید.

همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله علائم عفونت دندان : راه های تشخیص عفونت دندان چیست؟ از سورنا دنتال مراجعه کنید.

عفونت دندان و بوی عفونت در دهان 

بوی بد دهان و مزه نامطلوب آن نیز یکی از علائم مربوط به عفونت محسوب می شود. در صورتی که در دهان خود بوی عفونت احساس کردید، باید بیشتر به سلامت دندان ها توجه داشته باشید. در صورتی که عفونت دندان های شما خیلی بیشتر از حد معمول باشد، حتی رنگ دندان ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر می کند. در این شرایط دندان ها به رنگ خاکستری، زرد، کبود و… تغییر رنگ داده و به ریشه و پالپ دندانی آسیب وارد می شود. در این شرایط رفته رفته دندان شما پوسیده می شود. اما پیش از پوسیدگی، تغییر رنگ ان را مشاهده خواهید کرد. این علائم نیز عفونت های شدید دندانی را مشخص می کنند.

images 1694413247 64feb1bfecf89

درد سینوس ها در اثر عفونت دندان 

یکی دیگر از علائم مهمی که نشان دهنده عفونت های شدید دندان های شما است، درد در ناحیه سینوس است. در صورتی که عفونت پالپ دندانی را از بین ببرد، رفته رفته وارد نواحی دیگر شده و به آن ها آسیب می رساند. همین مسئله سبب بروز دردهای شدید در بخش سینوس ها، فک، گردن و سایر بخش های بدن می شود. علائمی مانند کبودی و تورم در صورت بروز آسیب های جدی در دندان ها بر روی گردن و سایر نواحی مشاهده می شوند. این نقاط در صورت لمس بسیار دردناک هستند.

در صورتی که به درد دندان های خود توجه نداشته باشید، عارضه ها و خسارات شدیدتری در بخش های مختلف بدن به وجود می آورد. به این ترتیب درد ناشی از آن و هزینه های مربوط به درمان نیز افزایش پیدا می کند. این موارد اهمیت درمان به موقع با در نظر گرفتن علائم عفونت دندان را بیشتر نشان می دهد.

جمع بندی

در این قسمت برخی از علائمی که به شما کمک می کنند در سریع ترین زمان ممکن به عفونت دندان های خود پی ببرید بررسی کردیم. هر یک از این فاکتورها به شما کمک می کنند که به سرعت به آسیب دیدگی دندان های خود پی برده و برای درمان آن ها اقدام کنید. درمان به موقع عفونت دندان از آسیب دیدن سایر دندان ها، دردهای نواحی مجاور، تورم و ایجاد چرک پیشگیری کرده و مزایای بی شماری به همراه دارد. در این بخش برخی از راهکارهای دندان پزشکان نیز برای تشخیص دندان های عفونی بررسی شدند.

73 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×