» سبک زندگی » دکوراسیون » اصول طراحی مطب دندانپزشکی
images 1697267456 652a3f00844ce jpg
دکوراسیون

اصول طراحی مطب دندانپزشکی

اکتبر 14, 2023 40143

معمولا طراحی مطب دندانپزشکی و به طور کلی تمامی فضاهای درمانی به دلیل کاربردی که دارند، مورد توجه قرار نمی گیرند. افراد ترجیح می دهند با طراحی و اجرای ساده فضاهای درمانی، هزینه ها را به حداقل برسانند. البته طراحی نامناسب مطب های دندانپزشکی موجب نارضایتی مراجعین می شود و حس ناخوشایندی را در آن ها افزایش می دهد. طراحی صحیح مطب دندانپزشکی زمانی اهمیت خود را نمایان می کند که؛ تعریف درستی از طراحی آن داشته باشید و نسبت به تفاوت ضوابط طراحی آن با مطب دندانپزشکی شناخت داشته باشید.

در مرحله بعد زمان آن می رسد با برنامه ریزی مناسب، جا نمایی صحیح فضاها و در نظر گرفتن استانداردهای لازم طراحی خود را متناسب با نیازهای مراجعین ارائه کرده و حس رضایت را در آن ها به ارمغان آورید.

در ادامه قصد داریم به اصول طراحی مطب دندانپزشکی و تمامی نکات در این زمینه اشاره کنیم،پس تا انتها همراه ما باشید.

روش طراحی مطب دندانپزشکی

منظور از طراحی فضاهای درمانی، تهیه مبلمان و ایجاد تغییرات جزئی در پوشش سطوح نیست؛ بلکه هدف از طراحی ایجاد محیطی است که علاوه بر زیبایی و آرامش بخش بودن عملکرد مناسبی داشته و به رضایت مخاطبان منجر شود.

به طور کلی طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن به مجموعه اقداماتی گفته می شود، که برای ایجاد یک مطب زیبا، چشم نواز، پویا و کارآمد صورت می گیرد.

طراحی مطب دندانپزشکی از مرحله طراحی نقشه به صورت دو بعدی شروع شده و به طراحی داخلی به صورت سه بعدی ختم می شود. در این زمان می توان با کمک گرفتن از یک فرد متخصص جانمایی، دسترسی و متراژ تمامی فضاها را با دقت بیشتری بررسی کرده و به تمامی نیازها پاسخ مناسب تری داد.

دلایل اهمیت طراحی دکور مطب دندانپزشکی

طراحی منحصر به فرد و مناسب مطب دندانپزشکی به افزایش راندمان کاری و پیشگیری از هزینه های بالا در آینده و ایجاد هویت منحصر به فرد برای فضای درمانی مهم بوده و ضرورت دارد. شاید تصور کنید طراحی دکور مطب دندانپزشکی کار ساده ای است، اما انجام آن نیز پیچیدگی های بسیار زیادی دارد؛ زیرا مطب دندانپزشکی دارای فضاهای مختلف با عملکرد گوناگون است، که به یک کار تیمی فوق العاده نیازمند است. این تیم شامل: گروه طراحی داخلی، طراح داخلی، سازنده، نصاب تجهیزات، نجاری، برق کار، متخصص تاسیسات و… می شود.

دکور مطب دندانپزشکی، به شکل قابل توجهی بر رفتار و حالت روحی بیماران در طول درمان اثر می‌گذارد. طراحی مناسب فضای مطب دندانپزشکی در ایجاد یک محیط صمیمی و علاقه‌مند‌کننده برای بیماران و افراد برگزار کننده نقش اساسی دارد.

یکی از مواردی که می ‌تواند در دکوراسیون مطب دندانپزشکی تأثیر داشته باشد، استفاده ازبهترین رنگ‌ برای مطب دندانپزشکی است.

رنگ‌ های زنده می ‌توانند احساس خوشایندی و خوشبختی را به بیماران منتقل کنند. به عنوان مثال، سفید و آرام برای ایجاد حس مطمئنی و اعتماد به نفس در بیماران مناسب است. همچنین، انتخاب رنگ‌های آرام مانند آبی و سبز، می ‌تواند به عنوان یک آرامش‌ بخش برای بیماران عمل کند.

نورپردازی مناسب نیز می ‌تواند در ایجاد یک فضای آرام و دلنشین برای بیماران مفید باشد. استفاده از نورهای طبیعی و نورپردازی هدفمند، می ‌تواند به شکل قابل توجهی در کاهش اضطراب و نگرانی بیماران در طول درمان کمک کند.

همچنین، استفاده از مبلمان مناسب نیز در دکوراسیون مطب دندانپزشکی بسیار مؤثر است. مبلمان مطب دندانپزشکی مناسب، بیماران را به شکل قابل توجهی به محیط اطراف خود متصل کرده و می ‌تواند برای آنها حس خوبی ایجاد کند.

بهتر است بدانید طراحی مطب دندانپزشکی کار دشواری است، اما برای ساده تر شدن کارهای آن اصول خاصی وجود دارد، که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

images 1697267456 652a3f00976ce

اصول طراحی مطب دندانپزشکی

نورپردازی و تهویه طبیعی

طراحی دکور مطب دندانپزشکی بدون پنجره و نور طبیعی توصیه نمی شود؛ زیرا ظاهری شبیه به فضاهای جاری به خود می گیرد. برای افزایش راندمان کاری و عملکرد بهتر نور و تهویه طبیعی اهمیت بالایی دارد. در سالن انتظار وجود یک پنجره بزرگ، در بزرگ تر دیده شدن مطب تاثیرگذار است.

نورپردازی مصنوعی

معمولا دندان پزشک ها از مشکلاتی همچون: کمردرد، گردن درد و مچ درد شکایت دارند. طراحی مطب دندانپزشکی باید به گونه انجام شود تا این مشکلات را به حداقل رسانده و راندمان کاری افزایش یابد. مثلا اتاق یونیت باید دارای نور محیطی مناسبی باشد تا پزشک برای دقت بیشتر نیازی به خم شدن نداشته باشد.

تعریف و چیدمان فضاهای مختلف

در یک مطب دندانپزشکی وجود فضاهای زیر ضرورت دارد:

  • فضای انتظار و پذیرش

  • اتاق های درمان یا همان اتاق یونیت

  • اتاق CSR

  • سرویس بهداشتی

معمولا طراحی مطب دندانپزشکی به دو صورت زیر انجام می شود:

اتاق مشاوره درمان باید بین اتاق یونیت و سالن انتظار یا پذیرش قرار گیرد، که بیمار پس از پذیرش به اتاق مشاوره و سپس به اتاق درمان فرستاده می شود.

در حالت دوم طراحی به گونه ای صورت می گیرد که بیمار پس از پذیرش به اتاق درمان فرستاده می شود و پس از ویزیت به اتاق مشاوره و از آن جا مجددا به اتاق درمان فرستاده می شود.

استاندارد نصب یونیت دندانپزشکی

برای پیشگیری از اختلال در عملکرد کارکنان هنگام طراحی مطب دندانپزشکی برای اطراف هر یک از اتاق های درمان 2 الی 3 متر فضای خالی در نظر داشته باشید. در صورتی که اتاق یونیت یا همان اتاق درمان مساحت کمی داشت، می توانید فضای اطراف یونیت را تا 2 متر کاهش دهید.

هماهنگی اعضای تیم طراحی

از نکات بسیار مهم در طراحی مطب دندانپزشکی می توان به هماهنگی میان تمامی اعضای تیم اشاره کرد. اگر ساختار طراحی مطب دندانپزشکی با بی برنامگی شروع شود، در خروجی کار فضای درمانی نامنظم و لوله های تاسیسات و سیم های برق نمایان است.

تمامی لوله های تاسیسات و اتصالات مطب دندانپزشکی باید به صورت زیرکار نصب شود. برای این کار باید درست در قسمت زیر یونیت دندانپزشکی محفظه ای به صورت زیرکار قرار گیرد، که در این محفظه ورودی و خروجی آب، مکش و ورودی کمپرسور، کابل HDMI و… قرار می گیرد.

انتخاب صحیح مصالح

یکی از مهم ترین کارها در طراحی مطب دندانپزشکی انتخاب مصالح به شمار می رود. برای اینکه بتوانید طراحی مطب دندانپزشکی را به خوبی انجام دهید، باید بین زیبایی، عملکرد و میزان بودجه تعادل و تناسب برقرار کنید.

معمولا از سنگ مرمر برای کف استفاده می کنند. البته سطوح مات اولویت بیشتری دارند؛ زیرا سطوح براق نوری اضافی بازتاب کرده و عملکرد پزشک را تحت تاثیر قرار می دهد.

طراحی منحصر به فرد سالن انتظار

در طراحی مطب دندانپزشکی از فضای انتظار یا پذیرش و جنبه های مثبت آن غافل نشوید. طراحی مناسب و لاکچری هویت یک مطب دندانپزشکی را نمایان می کند. اولین قسمتی که مراجعه کنندگان پس از ورود به مطب مشاهده می کنند، سالن انتظار یا پذیرش است، پس به طراحی سالن انتظار توجه و دقت کافی داشته باشید.

بهترین ایده ها در طراحی مطب دندانپزشکی

به کارگیری از ایده های زیر طراحی مطب دندانپزشکی شما را خاص و منحصر به فرد می کند، پس آن ها را در نظر داشته باشید.

طراحی فضایی صمیمی و شبیه به خانه

تحقیقات نشان می دهد که مراجعین با حضور در فضاهایی نا آشنا حس استرس و اضطراب را تجربه می کنند. توصیه می شود در طراحی مطب دندانپزشکی از فرم هایی که یادآورد محیط خانه هستند مانند: سقف های شیب دار یا اکسسوری هایی که حس حضور در محیط های صمیمی را القا می کنند، استفاده کنید؛ زیرا می توانند تا حدودی احساسات ناخوشایند افراد را کنترل کنند.

images 1697267456 652a3f009aabf

به کارگیری از رنگ ها و نورپردازی انرژی بخش

کمی جسارت به خرج دهید و به جای استفاده از پوشش های سفید رنگ که در دیوار بیشتر مطب ها به چشم می خورد، از رنگ های جدید استفاده کنید. رنگ های طیف نارنجی، سبز، آبی، رنگ های متالیک و براق در دسته رنگ های ترندی قرار می گیرند. از ترکیب المان نور و رنگ غافل نشوید. این دو می توانند به تشدید خصوصیات یکدیگر منجر شوند. ترکیب آن ها فضایی پویا و به یادماندنی خلق می کند.

استفاده از تم های دکوری خاص

بر اساس ماهیت مطب و سلایق پزشک تم دکور منحصر به فرد را انتخاب کنید. از به کارگیری دکوراسیون های معمولی و تکراری فاصله گرفته و دکوری جذاب و منحصر به فرد خود را طراحی کنید.

ایجاد محیطی آرامش بخش با استفاده از گیاهان

در هر فضا و محیطی گیاهان چاشنی فوق العاده ای محسوب می شوند. گیاهان علاوه بر زیبایی حس نشاط و شادابی را در افراد به وجود می آورند. البته برای ایجاد این حس از انتخاب گیاهان مصنوعی خودداری کرده و از گیاهان طبیعی استفاده کنید تا تجربه لمس آن ها در اختیار بیماران و مراجعه کنندگان قرار گیرد.

انتخاب مبلمان بر اساس فضا

از ساده ترین روش ها برای تکمیل طراحی مطب دندانپزشکی می توان به تهیه و خرید مبلمان آماده اشاره کرد. در این مرحله می توانید با کمک افراد متخصص تمامی میز و صندلی و مبلمان مطب را بر اساس فرم و شرایط محیط طراحی کنید.

جملات پایانی

فراموش نکنید که برای طراحی مطب دندانپزشکی علاوه بر زیبایی به نیازهای افراد و مراجعین توجه داشته باشید، تا منجر به جلب رضایت آن ها شود. از مهم ترین چالش های طراحی مطب دندانپزشکی می توان به حفظ تعادل و تناسب میان عملکرد و زیبایی اشاره کرد. ضوابط مطب دندانپزشکی شامل مجموعه ای از استانداردها و اصولی است که رعایت آنها به منظور تاسیس مطب یا کلینیک دندانپزشکی کاملا ضروری است. در ابتدا ممکن است تاسیس یک مطب دندانپزشکی امری پیچیده و دشوار به نظر آید. برای شروع کار می بایست مراحل کار را شناخته و از قوانین عمومی اطلاعاتی داشته باشید.

شایان ذکر است که حتی پیش از اقدام به خرید ملک داشتن آگاهی نسبی به برخی از این ضوابط الزامی است. بدین جهت که ممکن است محل موردنظر شما جهت راه اندازی مطب و یا درمانگاه دندانپزشکی، با برخی از دستورالعمل ها و قوانین مغایرت داشته باشد و متحمل ضرر و زیان مالی شوید.

در این مطلب به برخی از اصول لازم و ضروری در جهت طراحی مطب دندانپزشکی اشاره شد. امیدواریم نکات گفته شده برایتان مفید بوده باشد.

82 / 100

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×